lördag 22 mars 2014

Morgonträning med löptikar och agility!

Idag bar det iväg upp till klubben för lite agilityträning. Flamman fick följa med eftersom jag tyckte han behövde ut och göra lite, och han tog skotten från skjutbanan relativt bra så han fick vara med hela tiden. Han fick lite träning också och första passet gick han på bra men sen blev han lite trött - kanske inte helt smart av mig att träna språngmarscher som andra pass :)

Eftersom vi hade en löptik med oss så höll vi till nere på löptiksplanen och det var faktiskt riktigt skönt. Det var mycket hundar på stora planen så att komma undan lite men ändå att det fanns hundar runt omkring var både avslappnat, lagom störning och lite mysigt - men främst kände jag mig inte så uttittat som jag kan känna mig i bland på stora planen och var hellugn hela tiden. Inte bara unghundar som behöver miljöträna utan mattar också!

Lillskiten då - ja han var grym! Inte verkade han bry sig att Tesla löpte för han jobbade på bra, eller så var det faktiskt tack vare löpet som han jobbade på bra boostad av testosteron som han troligen var. Oavsett så var han inte ofokuserad eller nosade på plan överhuvudtaget - yeah!  

Plus idag - engagemang, fokus, lugn runt träning och mot hundar :)

Vi behöver träna på att söka linjer självständigt. Här behöver vi Nöta! och göra han riktigt säker. Han fick tyvärr belöning som var utlagd på att vika av linjen och springa på sidan av sista hindret när vi körde framåtsug. Jag trodde inte det skulle spela så stor roll men han upprepade detta flertal gånger och vi avslutade det passet väldigt enkelt. Planen är att göra det enkelt, nöta och sakta försvåra med mål att han självständigt ska söka linjer.

Andra passet så övade jag mig på handling - och det är kul! Och för att vara två rookies så är vi riktigt grymma känns det som ibland hahaha. Jag börjar mer och mer förstå varför man fastnar i agility då det är en jäkla känsla när det funkar liksom. Det blir lite knasigt ibland och inte alltid förstår jag direkt vad F instruerar och menar, men jag försöker och någon bit faller på plats och då kan man justera till nästa gång det man missar och för varje gång så fattar man lite mer - en härlig känsla!

Nu är det lördagsmys med trötta hundar! 

Inga kommentarer: