lördag 29 mars 2014

Lite vardag och agilityfunderingar!

Dåligt uppdaterat i bloggen på ett tag, men så är det ibland :) Denna veckan har iallafall varit en bra hundvecka med mycket tid tillsammans - härligt! Tänk om alla veckor kunde vara så men var tredje är i vart fall det så man ska inte gapa efter mycket.

I måndags slutade jag tidigt och hade tre timmar på mig innan jag skulle tillbaka på jobbet så passade på att köra ett joggingpass - sol, baggenbälten och joggingskor gjorde att det verkligen kändes som vår.
De är inte världens bästa draghundar om jag säger som så - Flamenco lägger sig ofta i trav bredvid mig så jag får korta in kopplet och hänga det runt bältet. Hopper drar när jag hetsar men inte orkar jag springa och hetsa samtidigt särskilt länge hahaha Han ligger i vart fall framför. Ibland drar de samtidigt och det är en j-kla känsla så fattar varför folk tränar drag med sina hundar.

I tisdags så blev det en långtur runtom istället för skogen som tänkt då jag ville ha mycket hundmöten då de skällde ut Alice (www.klickersnack.se) som vi stötte på på morgonen. Promenadens möten gick fint och vi fick till många bra möten. Även morgonens möte slutade bra ändå i och med att vi stod och pratade ett tag, och Flamenco släppte Alice totalt och Hopper ville leka. Men Flamman har vart lite på tårna på sistonde och har troligen haft ont efter för mycket bus och röj. Ett tips jag fick var att ha rimadyl hemma för att ge efter en särskilt röjig dag för helt utan bus och röj kan han ju inte leva resten av sitt liv. I skogen röjer Flamenco men det går att lösa med att ha han i lina i början och hög belöningsfrekvens tills man märker att han börjar strosa - där är de heller inte på varandra och leker. I rastgårdar eller om de är lösa på plan röjer de dock så det är det slut med. Inget mer sånt här:

De får leka så här istället:
Jag ber om ursäkt för det dåligt matchande lakanet men Hopper hade en vecka där han slet sönder tre :/

På onsdagen slutade jag åter tidigt så det blev en joggingtur och sedan på kvällen agilitykurs. Det börjar bli riktigt kul att köra Hopper nu och vi har börjat med inlärning av A-hindret och gungan och blir utmanade med lite kombinationer. Innan jag började kursen var jag orolig att det skulle gå lite snabbt framåt för mig och jag bli stressad men Elin är riktigt duktig som instruktör - engagerad och anpassar individuellt så jag har redan anmält mig till Agility 3 för henne som börjar direkt efter.

A- hindret har han inga problem att ta sig över på den höjd vi har det nu. Han springer också "bra" på det så det lutar åt att vi kör running på det, men vi har bara gjort två pass. Vi får se hur det blir när vi höjer men han har hittills inte visat någon tendens att studsa utan springer hela vägen ned. Gungan har han också påbörjat kanon - han är på, fattar snabbt och har inga problem med att det låter eller dunsar. Däremot har jag lite svårt att se hur jag ska få honom att fatta att duns betyder frys. Han fryser på dunsen med omvänt lockande men Elin tyckte jag skulle grunda med någon slags keep-going signal eftersom vi inte har en sådan. En sådan kan vara gött att ha så back to basics (http://www.shirleychong.com/keepers/archives/kg.txt). Jag kan också känna att vi gick lite för fort fram för Hoppers del - han fattade alldeles strålande fort de första stegen, hoppa upp på gungan, frysa när dunsa, och inte gå av innan frikommando, men inget är direkt proofat och att då snabbt gå vidare till frys när det dunsar även om jag rör mig blev ett steg för mycket för snabbt, men ibland gör en veckas paus från träningen susen så jag ska inte göra någon plan innan nästa kurstillfälle utan se hur det utvecklas då.

Vi diskuterade också om jag behöver prata mer med Hopper när vi kör. Jag har ju hittills kört rätt tyst - hey kommer man från lydnaden så gör man - det är svårt att helt plötsligt börja prata med hunden liksom - men att jag ska testa att prata mer för att se om han känner en säkerhet i det - speciellt när han ska jobba självständigt från mig. Hopper vill ju väldigt gärna vara nära mig och är väldigt uppmärksam på mig som förare så jag måste verkligen bli en bra handlare om jag vill föra Hopper. Han kommer inte riktigt tillåta mig en massa virrighet :)

Vi har också kört ett pass på klubben på fredag eftersom jag slutade tidigt igen och vi fortsatte på vår fram träning som vi började förra veckan (klippet från förra veckan).


Förra veckan så kom vi inte så långt och jag fick göra det enkelt för att lyckas men denna veckan kom vi en bit på vägen tycker jag allt. Hindrena stod lite närmare denna gång så nästa pass ska jag länga avstånden så sträckan blir längre igen. Han hade bra tryck och engagemang.

Sen övade vi på något som han inte klarade på kursen och som jag redan när Elin förklarade visste att Hopper skulle ha svårt för. Det heter säkert något men det innebär att han ska jobba självständigt i  u-svängar där jag står kvar på samma ställe. Jag gjorde det enkelt genom att ha kort avstånd mellan hindrena som jag ökade successivt och framåt kom vi. Detta behöver vi verkligen träna så vilken tur att det är så kul att träna :)

Vi avslutade passet med lite skojagility. Främst är det till för att jag och Hopper bara ska släppa all press och gå och ha roligt och liksom köra på och inte tänka så mycket, vilket har visat sig vara en riktigt bra grej för mig och Hopper att avsluta passen så. Jag lär mig faktiskt väldigt mycket och Hopper har skoj och driver på - och lär sig faktiskt lite på köpet han med!

Två stora lärdomar som jag som förare måste tänka på är:
1) när det blir fel och Hopper inte gör som jag tänkt (för jag handlat fel) så blir jag passiv - här måste jag snabbt ta mitt ansvar och bli aktiv och köra på.
2) Hopper och störningar: när jag går ut och kör och vet vad jag ska göra är han med mig i "bubblan". När jag går ut och inte riktigt vet vad jag ska göra utan kör lite på känn (som uppvärmning) så släpper han - nosar, springer och flörtar med Tesla etc. (Detta gör att jag ska komponera ihop en uppvärmningsrutin för oss, att jag ska vara nogare när jag pausar samt att jag ska tänka på att han alltid gör något och transportera med godismagnet/halsband/leksakstarget/target) 

I går beställde jag slalompinnar och ett konset med pinnar från bobokonen.se så nu ska 2x2 träning påbörjas rejält. Ska bli riktigt kul att få lite kontinutet i agilityträningen.

Inga kommentarer: