lördag 2 november 2013

Träning på BK!

I onsdags var det agilitytime och planen var att vara gå ut och leka lite agility - och i slutet gick det bra och får jag tränat lite mer grundövningar för handlingen så kommer den biten gå relativt smidigt tror jag då han är en väldigt följsam kille! Vårt största utvecklingsområde inom agility är hoppteknik och hindersug.

Annat som dykt upp till och från den senaste tiden är att han tappar fokus på mig och går och nosar alternativt springer till träningskompisarna och ska kika in deras godis. I onsdags vart jag riktigt irriterad på honom :/ Planen att komma bort från detta har varit att aldrig "släppa" kontakten på plan men han är snabb och jag hinner inte med och fånga upp honom i sekunden det tar för honom att rikta om sitt fokus.

Planen nu är att träna med matbelöning i skål hemma så han lär sig hantera det i lugn och ro. Att använda lek i början och sedan gå över till godis varvat med lite lek - och ha gott gott godis och varierat sådant då vi tränar på bortaplan. Jag vill verkligen inte gå in i konflikt med hunden på lydnadsplan och till stor del känns detta som ett slyngelproblem - F uttrycker det som så att det är som om halva hjärnan är upptagen med annat; lukter, hormoner etc etc så a och o är att vi hittar ett konstruktivt sätt att arbeta runt detta tills han landar.

Idag hade jag därför bullat upp med kyckling och kycklingkorv och vi hade ett riktigt bra pass. Han tappade inte å gick å nosa (eller en gång gjorde han det då det låg harbajsar på plan men jag lyfte snabbt upp honom och satte honom i paus), han hade bra attityd, engagemang och ville jobba med mig hela tiden :)

Började med lite koll på hur med han var och kastade godis och sprang ifrån honom - meningen är att han ska springa ikapp mig och söka jobba igen vilket han fint gjorde.
Bakfot - han börjar få en fin position så ska jobba bort handen nu. Not till mig själv är att inte göra det samtidigt som jag tar ut det i svårare miljö samt lägger på störning av en vandrande männsika :)
Runt - han vet vad han ska göra så nu är det tempo och avstånd som ska arbetas på. Not tänk på var jag belöningsmarkerar!
Frivilliga hoppstå - han bjuder fint. Dags att höja krieteriet till att bägge tassarna ska i samtidigt och återigen not till mig att inte höja kriterierna samtidigt som du försvårar miljön.
Frivilliga ligg - han har fina ligg, och visst bjöd han på dem idag men de var inte så snabba som de brukar vara samt att han testade sig fram. Not vill inte ha en kedja med olika beteenden innan samt håll på kriterierna. Nästa gång ska jag lägga in liggpasset tidigare för att se om tröttheten spelade in.
Bakfot med störning - förra fokus/störningspasset i söndags klarade han galant men idag var det svårare, men han jobbade igenom det och jag tyckte han skötte sig mycket bra :)

Fundering efter att T fick jobba sig igenom mig som störning liggandes var en påminnelse om att det faktiskt inte är fel att utmana hunden i bland och att de måste få jobba sig igenom vissa svåra saker och se vad som ger utdelning. Om hunden konstant gör rätt så går träningen långsammare framåt tror jag. Duktiga F som sa åt mig att ligga kvar och låta T utvecklas och växa :)

Vi fotade massor - riktigt roligt och här kommer några. De kommer nog inte riktigt i ordningen men det är överkurs! 

















2 kommentarer:

Frida sa...

Tack för en rolig träningsrunda! Vi var duktiga alla 5 idag :)

Ida o Flamenco sa...

Yes det funkar! Tack själv! Det var riktigt roligt å bra pass - och trött vart lillskiten :)