tisdag 29 oktober 2013

Det går bra nu...

...eller ja idag har jag i allafall haft ett sånt där underbart roligt träningspass där allt bara klaffat, och det efter en rätt sjaskig morgonpromenad där båda hundarna var lite tråkiga att ha att göra med - Flamman ger spårvagnsarbetarna en utskällning och Hopper fick nåt återfall till att låtsats att han inte förstår vad kom betyder. Suck!

Men att det kan vända så. Idag skulle jag inte träna något egentligen - skulle gå lugn och fin koppelpromenad i kajen med en kompis och hennes hund men hennes förkylning satte stopp så jag tänkte att jag passar på och tränar lite, bara lite, handling. Och det var ett riktigt bra val :)

Hopper satt tyst i uppbindningarna - YES!

Han hade tryck. Han sprang på bollbelöning, grep den, vände upp och jagade i kapp "viper" (en liten kampleksak på 1,5 m snöre) och kampade fint - YES!

Han börjar få lite förståelse för cirkelarbetet men jag skulle vilja ha han längre fram. Märkte idag att när jag tittar framåt så gör han blindbyte. Inte så bra ops! Ska filma för en fundering är att jag faktiskt trycker bak honom när jag tittar efter hans position. Positionen är ju inte så noga egentligen så jag ska bli bättre att titta rakt fram även i cirkelarbetet. Inte konstigt att det blir lite konstigt när jag övar att svänga för då kutar jag och tittar rakt fram, eftersom det har jag bara sett som en utveckling på att springa rakt fram tillsammans. Ja, ja denna handlingsvärld är ju helt ny för mig så jag har nog bara nosat på hälften än!

Han höll fokus hela tiden och jag var duktig på att köra korta pass och skifta hundar ofta - YES!

Flamman fick träna lite tricks och kedjning av tricks. Han blev mycket konfunderad då jag tyckte vi skulle göra saker vi bara gör inne ute - jääääätekonstigt tyckte Flamenco. Kul, tyckte jag att jag ju kan utmana ute lite trots att han är pensionerad.

Igår mötte Frida och Tesla upp för att lägga lite spår och upplet i stormen. Jag lade bara ett godisspår till Hopper och ett Flamenco. Hopper spårade noga, metodiskt och tog två micropauser. Det var ju högre gräs än han vart van vid så han behövde ta i mer än han brukar, men ja uthålligheten är inte så lång än.

När det gäller upplet så behöver jag göra en plan. Tills dess gör jag nåt lite hipp som happ men det gör nog inte så mycket. Glad och riktigt  positivt var att igår lade jag min lilla ruta fel, eller vinden vände, så den låg i sidovind och då såg man astydligt att Hopper faktiskt använde sig av vinden jättefint - helt av sig själv! Innan jag gjort en bättre plan ska jag ut och vinda lite, göra dirigeringsövningar med skålar och träna "ta saken du just nosat upp i munnen" (avlämningar känns som de är underprioterat eftersom han inte tar sakerna ens), och brukset är ju inte prioterat rent tävlingsmässigt. Jag tror att det ger en bra balans till andra aktiviteter med spår och upplet så det är viktigt men tävlingsmässigt ligger brukset som tredje start.

Imorgon är det agilitytime med super-Tesla och då är min plan att bara gå ut och leka lite agility och inte tänka på hoppteknik - det är ett prioområde visst men nu behöver jag och Hopper få gå ut och bara leka lite och glömma hans studsighet :) Den finns ju kvar - och för att inte glömma en video som förgyller våra stapplande steg in i agilityvärlden:


I de två första set point övningarna så sudsar han lite mycket, och viktförskjuter inte. Kan vara avstånden som behöver regleras men jag bestämde för att köra korta basic grind istället - och när vi sänkte höjden på dem så blev det bättre så planen är att köra mycket basic grinds på riktigt låg höjd. Och not till mig själv att använda rätt startkommando :) Hopper har okej och startar inte, bra nog, på mitt första kör (som ju är det jag använt till Flamenco) - virriga mattar gör inte saken bättre men kul har vi iaf!

Inga kommentarer: