onsdag 14 augusti 2013

Lite planer i galenskapen kanske vore dags...

Ja, som rubriken lyder - det börjar bli dags för mig att strukturera upp träningen en aning. Just nu tränar vi lite på allt men inte på något konkret. Missförstå mig inte, vi tränar en massa bra grejer som fart, engagemang och lite smått och gott men jag har svårt att riktigt se någon progression och tappar stundtals lite motivation eftersom jag inte ser att träningen går framåt. När man är mitt i det glömmer man liksom hur det såg ut tidigare...

Först och främst något som jag faktiskt kan se har blivit bättre är leken. Den har blivit grymt mycket bättre och har verkligen utvecklats :) Han leker ivrigt och gärna och kan till och med leka när det är godisbelöningar i närheten. Det jag kan utveckla är hur han drar och att han griper bättre.

Engagemangsträningen har också gett resultat och han bjuder på olika beteenden och rörelser och fastnar inte i de passiva längre MEN så fort jag slarvar så märker jag en tendens till återgång så det gäller att jag är noga.

Nu till planerna. Jag har inte alls någon bra idé om hur jag ska ta mig an det för att hitta något som passar mig och som jag FULLFÖLJER - det är så himla lätt att bara göra planer men ett första steg torde vara att ta ut några övningar och moment som jag ska träna och därför har jag tagit ut dessa fyra som jag ska träna lite extra den närmaste veckan.

Runt - en grundövning jag tror är lämplig för Hopper. Har gjort två pass inne med KB för att runda. Grunda lite mer inne för att sedan snabbt ta ut det och bygga på fart. Träna från bägge hållen tidigt.

Target - han har fattat konceptet. Jag behöver ut på avstånd och få fart.

Bakfot - har tränat lite men ska öka ett snäpp. Grunda den positionen ordentligt innan jag vänder upp.

Klossen . bakdelskontroll. Har tränat lite men behöver grunda stadgan på den bättre.

Med den gamle har jag sedan tävlingen tränat mycket nära-gående och belönat upp attityden i det. Har lagt in lite mjuka snurrar och "slalomgående" i det utan konor. Bestämt mig för att jag får numer använda mitt fotkommando då jag ju pensionerat honom från lydnaden och ska göra så. Det har gått riktigt bra :)



Inga kommentarer: