söndag 11 augusti 2013

Uppflyttningspoäng med nöd och näppe!

Idag har Hopper fått vara ute på äventyr med bästa Anna och hennes familj. Han kände sig tydligen snabbt hemma och hoppade upp i sängen och la sig. Det är bra - bästa platsen enligt Hopper, och ja helst ska man ju ligga på huvudkudden också :) Sedan bar det iväg till landet för han och han fick träffa hönor. Hönorna var intressanta men tuppen lite skrämmande tydligen hahaha. Hennes familj har nyligen fått ta bort sin gamle så det verkar som han har blivit rejält bortklemad med både gos och lek och nu ligger han utslagen i soffan! Och han verkar skött sig då han är välkommen mer gånger :)

Jag och Flamman vi har däremot debuterat på rallyplanen i dag - en debut som väl inte var världens roligaste men den räckte till 71 poäng iallafall (70 är gränsen för uppflyttningspoäng). Men det har varit trevligt ändå med massa trevligt folk, hundsnack och lite fika =) Och så var det grymt att få skjuts av supersnälla A!

Vårt allra största problem i dag var att jag inte fick igång han alls - överhuvudtaget! Precis som de första starterna i lydnaden så ja det är superviktigt att jag får igång han för att vi ska kunna prestera bra men det är en hård nöt att knäcka vad det är som får i gång honom när jag är lite nervös och spänd - på något sätt måste jag kunna få honom och mig att hantera mina nerver och det är nog bara att testa sig fram, bli varm i kläderna och köra men ja tills nästa gång ska jag ha godare godis typ kött som han brukar trigga igång på och se till att han inte får tag i Hoppers frukost på morgonen :)

Men vi har även en del att träna på och det är:
-  jag ska lära mig hantera kopplet - fick 10 p avdrag totalt på sträckt koppel och några av dem hade kunnat undvikas om jag haft kopplet längre.
- han nosade på två skyltar! Plan: belöna bort dem.
- uthållighet
-strörningsträna

och främst belöna upp hela vår attityd till rallylydnaden! Dels överlag men också dels momenten i sig. På sistonde har jag ärligt talat varit bekväm och lat i Flammans träning och inte lekt utan bara använt godis - fy på mig. Fram med leken igen och få fart på gubben ;)Vår attityd ska jag jobba med genom att träna roligare och utmanande med olika banor och störningsträning och lite sånt.

Nu är jag anmäld till två tävlingar till så med lite träning ska vi nog kunna få 70 p och över på dem också och så blir vi uppflyttade. Så det är mitt närmaste mätbara mål. Mitt mera subjektiva mål är att gå en bana med en bra känsla (oavsett poäng)!

Inga kommentarer: