söndag 18 augusti 2013

En regning söndag...men med bra träning!

Idag har det regnat - inte hela dagen men när det har regnat har det regnat mycket. Så mycket att min mobil regnat sönder :( Och som inte det vore nog så tuggade Hopper idag sönder datorsladden så datorn kortslöts. Han har tuggat extremt lite egentligen så det var ju jäkligt typiskt att han skulle välja datorsladden hmpf


Men vi hade ett kanonpass i förmiddags med Tesla och F där det regnade lite lagom. Vi tränade i omlott och fick in mycket passivitetsträning på köpet och F hade bra ögon och såg saker som när jag förändrade dem verkligen gjorde att det blev bättre. Det är så bra att träna med någon annan som ser alla konstigheter man lägger sig till med. Plus att Tesla är rätt gudomligt söt :)


Jag började träna på att han ska snabbt in med leksak till mig. Han kommer snabbt in men han byter inte leksak utan springer runt mig. Det är inget ägande över grejen men det är som att springa med leksak är roligare än kamp med mig så planen är att kampa mycket och köra mycket byteslek under en period för att sedan ta ut det utomhus på samma avstånd som idag.

Sen tränade vi sitt och omvänt lockande. Jag tycker inte riktigt han förstått konceptet men idag kom vi på att jag inte låter honom fundera ut vad handen betyder utan att jag hjälper han för mycket men när jag skötte mig så blev det mycket bättre :)

Efter det så tränade vi lite baklängesfot och när F reglerade hur jag höll mina händer så lossande det och om han behåller den fina attityden som han hade idag så kommer vi få ett supersnyggt fritt följ!!

Listan från tidigare inlägg på saker jag ska kampanja är nu: runt, sitta kvar, baklängesfot och byteslek.

Sedan avslutade vi med lite cirkelarbete - jag har ju aldrig tränat det innan så det var mest en genomgång för mig hur man tränade och vi gjorde endast tre rep. Överlag var jag lite duktig på att ha korta pass idag även om jag kan bli ännu bättre på det.

Sedan har Hopper fått vara helt själv idag när jag gick ut på gräsmattan och tränade Flamman. Vi tränar mest attityd och lek inför starterna nu till helgen. Momenten kan han ju egentlgien och hellre att nåt moment krånglar men att vi går banan med bra attityd och en bra känsla.  Visst skulle det vara skönt att få två kvalificerade resultat nu i helgen och kunna flytta upp till fortsättningsklassen men efter i söndags så kan jag verkligen ärligt säga att poängen inte är så mycket värda om man inte haft en bra känsla på planen. Hundsport sysslar jag ju med för att det är kul och en stor anledningen till att det är så kul är ju för att hunden tycker det är kul!

Gratiskursen på kvällen var dock lagom kul då regnet öste ned och vi avbröt. Det var inte roligt någonstans tyckte jag som var genomblöt eftersom jag inte hade kläder efter väder ;)  Inte heller Hopper var särskilt taggad och kursen är inte så bra men det är bra miljöträning och att få hunden kursvan - och ja den är ju gratis! Eller lite orättvis är jag kankse. Den är väl bra men det är lite tråkigt att träna vardagslydnad tycker jag - och så tycker jag att instruktörer på vardags och valpkurser ofta försöker få in för mycket i kurserna liksom. Det blir bara en massa övningar som hunden aldrig riktigt lär sig och som ibland heller inte just därför inte blir så meningsfulla!

Dränkt hund. Lite för mycket regn för att det skulle vara skoj!

Inga kommentarer: