söndag 8 september 2013

Stroshelg!

Denna helgen har vi bara strosat - tidiga morognpromenader i skogarna runt om :) De små djuren har skött sig finfint!






Igår storstädade jag även vardagsrummet från golv till tak och det var välbehövligt plus att jag tvättade allt som var tvättbart - hur skönt som helst! Lillskiten drar ju in en massans skräp. Den gamle fäller och den lille drar in halva skogen :/ Jag funderar verkligen på att raka ned honom men det tar emot - det sitter ju en hel del charm i den där pälsen asså ;) Men igår när halva ljungheden satt fast under honom så har han blivit lite klippt undertill - på magen och i armhålerna och insidan av låren eftersom jag inte kunde borsta bort det. Funderar på att skaffa en overall till honom (och det lär ju behövas om det blir snö ändå kan jag tänka mig) och så får nog jag helt enkelt  bli bättre på att borsta honom direkt efter en skogspromenad innan han får fri tillgång till hela lägenheten.

Förra veckan var vi hos Karin på privatlektion - det var skoj och vi tränade inte jättemycket utan vi pratade mer om planen för att göra Hopper till en rolig lydnadsråtta och under sommaren har jag ju kampanjat engagemang och belönat rörelse i början av passen och det börjar ta sig - riktigt bra så nu känner jag att vi är redo att lägga in lite stadga, även om Karin sa att jag ska fortsätta fokusera på engagemang och rörelse men också tänka på att inte låta han få belöningarna serverade för lätt. Och det är ingen mat i matskål som gäller utan den ska tränas upp eller jobbas för. Han har ju inte alls visat intresse för aktiveringsbollen eller pyramiden tidigare men efter lite härlig imitationsinlärning (flamman får göra först) och lite puschning så fattade han till slut galoppen att han självständigt kan få ut maten. Tänk att jag har en hund jag behöver tänka på att han ska bli lite mer självständig! De är så olika dessa två så det finns inte men va kul det är, och utvecklande och samtidigt knepigt.

Men ja efter att ha riktigt tränat stadga i endast två dagar var det nog lite för mycket begärt att han skulle ligga lös och klara av att jag skickade Flamman på uppletsrutan hahaha Men istället för att binda honom så bestämde jag mig för att j-vlar träna och tur att Flamman är så grundtränad så jag kan träna Hopper fast det ser ut som om det är Flamman som jobbar - och vad mycket rolig stadga träning man kan få till med två hundar :) 

Inga kommentarer: