lördag 8 juni 2013

Lydnadsläger på klubben!

Idag har vi alla tre spenderat på klubben och imorse när jag begav mig av med två hundar, ryggsäck och tygbur och iväg på buss så undrade jag lite vad jag hade gett mig in på egentligen med det här med två hundar :D Men det gick fint - fram kom vi efter en mycket lugn färd och nja det här med två hundar är ju piece of cake, eller? ;)

Väl framme var det väl mindre lugnt och ingen av mina hundar är burtränade - Hopper inte alls och Flamenco dåligt så under första passet när jag körde med Flamenco satt Hopper å skällde men det gjorde han ju i torsdags också i fem minuter innan han kom till ro så jag tänkte att han lugnar sig väl men det är en rymmare jag har ;) så ut kom Hopper tultandes så nöjd över sig själv och jag vet att jag borde satt in han igen men buren ser inte så roligt ut längre utan han fick sitta i knä på kursdeltagarna istället - hans favoritplats =). Han är fruktansvärt social och tillgänglig och charmar skiten av de flesta uppe på klubben, tom de gamla rävarna! Sen fick Flamenco ligga i bur i instruktörens bil och där låg han bra och nöjd - han gnällde när man gick men det gillade inte hans granne så han fick sig en åthutig och satt sen tyst - herregud skulle Nike fixa det jag inte fixat på 7 år på 1 minut säg hahaha

Nej det blir till å burträna lugnt med den lilla killen och komplettera med filten - han verkar fixa det mycket bättre att vara uppbunden så då kan jag ha filt och träna in buren i lugn och ro istället! För om man säger som så stadga har den lilla killen så det kommer vara vårt minsta problem :)

Jag och Hopper körde sen korta pass med lek, bakåtmarsch och att han ska söka upp mig - han ska söka upp mig för å träna och jobba lite för det, jag ska inte truga honom. Sanna tyckte hans lek såg bra ut och att den kommer jag kunna få igång bra - och jaktlekar med leksak på snöre var wiihaa tyckte han! Även i godisbelöningar ska jag vara aktiv så han får jobba lite för det. 


Imitationsinlärning på hög nivå!

Hopper gör det så otroligt bra i den stökiga miljö det ändå är däruppe med mycket hundar och folk och idag ekade skotten men Hopper fortsätter sova så skottberörd det kan man inte kalla honom! Han är lite försiktig men han har ju också bara vart hos mig i tre dagar och han är redan säkrare idag än vad han var i torsdags - idag när vi skulle in å fika så var han före mig uppför trappan med svansen i topp och hoppade upp i sofforna - det är bra, lite busig måste man vara när man är valp :) Han somnar gött under bordet så man får väcka honom när vi ska ner igen - så hans offknapp och förmåga att lägga sig ned - och tom somna- när inget händer den är helt otrolig! Men trött är han efter idag och han ligger nu och snusar gött bredvid mig.

Imorgon är det heldag igen men jag tror vi bara ska vara där på förmiddagen en sväng och sedan vara hemma och mysa hela eftermiddagen och kvällen och gå många korta promenader i parken utanför oss så vi får tid att träna på basicvalpgrejer som vi inte hunnit än! Och ta massa kort - mamma frågar efter kort och jag har inte fått till några bra kort alls hittills!

Nu ska vi fortsätta mysa!

Inga kommentarer: