fredag 7 juni 2013

Hopper!

Japp då var han här - min nya hund!

Onsdag kväll åkte vi ned för att hämta honom och hemresan gick fantastiskt bra. Lite nervös var jag klart över hur den svarta faran skulle reagera och när vi alla satte oss i bilen så gnällde han rejält bak i tygburen som vi hade ställt upp och fällt ned sätena, men det var också allt! Tills mamma ser att han har tagit sig ur och kommer fram och ska nosa - han är intensiv i sitt nosande men inget mer och mamma får svänga in, stanna bilen och stoppa bak honom igen - ville inte ha ett möte under färd :D Väl framme vid hallandssåsen så skulle vi ta mötet och jag instruerade mamma och Flamenco gnällde otåligt där bak men skotten ljöd så vi bestämde oss för att åka vidare till nästa rastplats. Väl där så sa jag till mamma att hon skulle ta Hopper och jag Flamenco och att de skulle få nosa på varandra i så lösa koppel som möjligt och så försöker vi fort komma i rörelse igen så de får strosa samman, och att vi tänker att detta fixar de och det kommer gå bra - och herre jävlar mamma var nervös men lugn och det var ett kolungt möte som skedde och den svarta faran sniffade lite men var måttligt intresserad utan strosade vidare och Hopper storsade försynt och nyfiket efter - bättre första möte hade man inte kunnat önska sig. Väl i bilen lade sig lugnet och Hoper fick nu också åka i baksätet bredvid buren på filten och efter att jag visat honom att han skulle ligga ned två gånger så resignera han och lade sig tillrätta och typ sov hela resan hem :D

Väl hemma i lägenheten var Flamenco lite smågrinig och sa till Hopper två-tre gånger men Hopper lyssnade fint men blev heller inte låg så jag lät de sköta det. Ut på promenad och sen var det läggedags och Hopper sov hela natten.

På morgonen sa Flamenco åter till Hopper men sedan dess har det varit lugnt och den svarta Faran mjuknar mer och mer - man kan se att han funderar ibland men inte gör något, och igår fick Hopper t o m igång den svarta faran på lite rusningar - Faran rusar runt i 120 och gör några småsnurrar och Hopper springer efter men stannar upp och iakttar när den svarta faran rusar fram som ett svart streck - han var nog inte riktigt beredd på det :D Faran håller bra avstånd och verkar förstå att han inte kan rusa på den lille utan vill snarare bli jagad så till hans stora glädje mötte vi Vilde - mellanpinsher i skogen som också gillar jaga-lekar och fick rusa av sig. Hopper fick då vara uppe hos mig så fick de stora killarna bröta ifred även om jag tror att de hade aktat Hopper vill jag inte att de av misstag ska springa omkull han första veckan hos mig - det hade just varit snyggt. De har även fått ben i samma rum och faran morrar lite lugnt när han tycker trasslet är för nära och trasslet backar lite och lägger sig typ en centimeter bort hahaha Idag vågade han sig till och med på att ta tag i snöret som hängde från farans leksak (som han hade i munnen) men dela leksaker var lite tidigt för faran, men återigen faran behöver bara lyfta på läpparna och morra lite och Hopper släpper och skuttar vidare till något annat. Snart är nog Hopper modigare så vi får se vad Faran säger om det :D

Idag tog vi en härlig morgonpromenix där killarna fick strosa lösa och senare tog vi bussen upp till svarte mossen och knatade i skogen. Snacka om att jag har en följsam kille hos mig - redan från dag ett så tog han mycket kontakt men snabba sådana så jag hann knappt med å belöna men när jag insåg att det gäller att vara snabb så har den kontakten blivit längre och längre. Nu vet jag inte om det är ålder eller ras men vilken skillnad i radie det är mellan hundarna - men så har den ena vinthund i sig och den andra vallhund så ja förutsättningarna lär ju vara olika.

Lite kort från fikapausen som inte blev så bra men det är ju kul med lite kort från de första dagarna iallafall:




Så Hopper har redan hunnit åka buss - gått hur bra som helst och igår fick han åka i knät men idag fick han åka på golvet och efter att ha nosat runt lite och försökt komma fram men kopplet tog stopp lade han sig ned under resten av resan. Han har verkligen en off knapp och händer inget så lägger han sig ned så länge han är nära mig.

Däremot så verkar han inte gilla att inte se mig och han följer tom med till toaletten och lägger sig utanför den så jag får passa lite på det. Medan jag diskade så fick hundarna vara i vardagsrummet bakom galler och så länge det var tysta gick jag med jämna mellanrum och kastade in en näve valpmat. Jag har även kompostgaller ut till hallen och toan så han tidigt lär sig att vara ifrån mig - då står han snällt och väntar vid gallret. Han skäller inte men står och väntar och målet är ju att han ska slappna av. Efter att varit med mig och kollat vad jag gjorde i köket gick han själv å lade sig i vardagsrummet - me like :) Det är ju inte konstigt att han vill vara i min närhet eftersom han bara bott här två dagar men det är viktigt dels för ensamhetsträningen och dels för att han ska kunna sova tillräckligt trots att jag är hemma å rör mig, så nu blir det burlekar/bäddlekar på agendan för ett "gå å lägg dig" kommando är så skönt att ha...

Ett annat problem som dök upp var att han inte ville gå i trappor men nu skuttar han glatt upp så det var nog mest mitt hemska trapphus han tyckte var jobbigt och så bor jag ju på första våningen så det är ju inte så många steg och det var skönt att det gick över fort - går andra problem vi får över så här fort ja då kommer detta med ny hund att bli rena semestern!!! (vilket jag inte tror det blir men man kan ju alltid låtsas ;)

Prioriterad träning nu:
Vardag
Lystringsträning på namnet
Inkallning
Bur och bäddlekar
Vara i annat rum än mig men med Flamenco, och med galler emellan (det tror jag egentligen han känner igen från hemma men han testar med å skälla här och jag får ha lite is i magen men bor man i lägenhet så gör man ;)) Men han skäller inte länge innan han tystnar så det gäller bara att jag ser till att inte belöna det med att komma tillbaka då, men för att inte skapa ett beteendemönster ska jag sänka nivån och sätta gallret så han ser mig (utanför köket istället) för att snabbt höja igen för det är nono att skälla i lägenheter och det är så skönt när man är hos folk som inte är fan av hundar att kunna ha dem i bakom kompostgaller.

Lydnad
Bjuda på beteenden lekar (lådleken etc)
Leken
Frisignal

brukset 
lära han slå på näsan och nosa (godissök)
Förmålsintresse

På tisdag börjar valpkursen och det ska bli roligt och bra med strukturerad träning :)

Inga kommentarer: