söndag 19 maj 2013

En riktigt skön helg!

Eftersom jag slutade redan klockan två på fredagen så tyckte den svarta faran att vi skulle ut å vandra i skogen. Sagt och gjort; vi tog oss en sväng i Svarte Mosse och Faran han flög fram. Glad och lycklig som bara en skit kan vara!

Det är sån lyx att faktiskt bo hyfsat nära ett stort skogsområde där det i princip känns som om man är ute i sjupaste skogen å vandrar - eller nja ute i djupaste skogen kanske det inte riktigt känns som men man kan ju låtsats. Han slog nån gång men då var jag snabb på att kalla in honom nära innan han fick ett varsågod igen. På något sätt så har man utvecklat nån slags hökblick på att antingen upptäcka saker i naturen innan svarta faran får syn på`t och flyger iväg eller på att upptäcka en nos som luktar lite extra i luften eller på marken, och trots att man får gå lite på spänn så är det en sån naturlig del av promenaderna att man knappt tänker på det längre. Någonstans är jag ändå tacksam över att det "bara" är vissa djur det gäller och att han skvallrar finfint på både människor som dyker upp och hundar.

Det var varmt och skiten trött:




Nu är det också äntligen varmt i vattnet så jag passar på att simträna nån gång i veckan. Han får hämta något några gånger innan jag bara kastar stenar på olika ställen för att få han att simma längre stunder och göra vändningar åt olika håll. Fördelen med att det är mycket växtlighet i vattnet är att han inte alltid ser pinnen eller kommer ihåg var den landar (hade han vart retriever hade hans markeringsförmåga onekligen behövts  tränas upp ;)). I vilket fall gör detta att han simmar runt ett tag för å leta efter den, och det är ju bra ur muskelträningssynpunkt. Men nej riktigt samma träning som i bassäng blir det nog inte men han älskar att simma ute och hatar att simma i bassäng så det kändes bara jobbigt i slutet. Jag vet att man inte ska låta det förflutna påverka alltför mycket, och Fnyset har kommit lååångt sen han var en liten skrutt men någonstans i honom ligger fortfarande en betingning som gjorde att han inte ens vågade gå fram mot vattenskålen när jag fick honom :( . Detta totala obehag inför vatten inomhus har gjort det mycket svårt att få simträningen inomhus i bassäng att bli bra, och därför kör jag det ute och ska fortsätta med laser och vibration bara hos fys. 

Det är svårt med skadade hundar tycker jag. Vad vågar jag göra? Vad i träningen beror på att han lätt överanstränger ryggen pga sina förkortade frånskjutsmuskler och vad beror på dålig träning? Den ena muskel blir ständigt bättre, tonusen är bättre och jag kommer längre i stretchen än innan och han visar heller inte att det är lika obehagligt längre, men den andra nej där är tonusen bättre men jag kommer inte längre i stretchen än tidigare vilket vi säkert kommer konstatera på återbesöket också. Planen är att återigen pausa i från lydnaden under sommaren. Vi kommer träna lite men utan krav då jag inte kommer anmäla mig till tävling innan han är helt bra, och jag är nöjd över beslutet jag tog att inte tävla i lördags. Däremot har jag anmält mig till tre rallytävlingar och målet är att vi ska starta i fortsättningsklassen när vi har tävlingen i augusti på hemmaplan :)

Visst jag är taggad på lydnaden och ännu mer blev jag det när jag såg alla duktiga och härliga ekipage på tävlingen i fredags. Det var himla trevligt att bara vara publik, vara social och träffa en del som jag inte träffat på länge. Det är himla trevligt på klubben när man kommer så jag fattar inte vad jag så länge tyckte var jobbigt med att åka dit? Grymt skoj var det att se A med E som gjorde ett supertrevligt program. De missade lite men tog ändå ett förstapris men det bästa av allt var att det såg supertrevligt ut. E var glad som en lärka och det märktes att han tyckte det här var toppen och A förde honom jättefint. För J med S hade jag berättat att jag funderade på en likadan ras och hon var lyrisk efter programmet och sa: " ja klart du ska skaffa dig en sådan!"  Om jag gör det hoppas jag att jag kan bli en lika bra representant för rasen som A är. Det var också kul att se några vars bloggar jag följer vilka alla gjorde fina program. Summa summarum var det en riktigt trevlig kväll, och den svarta faran skötte sig finfint. Han gick upp lite i stress ett tag och skulle leka polis när det blev lite stökigt (läs: andra hundar är glada och ska till å leka), men det var ett skall vid två tillfällen och man blir ju lite extra nojig när det är tävling så man inte stör.

Igår och idag har jag vart hos mor och vandrat - härliga promenader vid havet, och den väldigt starka familjetradition att se Eurovision ihop så klart! Jag har fortfarande inte hittat nå bra gratis videoredigeringsprogram (det jag laddade ned verkade urkrångligt - jag vill ha mitt gamla igen vad nu det var :/)  men lite bilder kommer iaf:










Inga kommentarer: