lördag 1 september 2012

Att lära sig gå...

Bara det att jag börjat gå på ett annat sätt har gjort att svängarna blivit grymt mycket bättre på bara två dagar. I like :)

Sen har han heller inte plogat eller trängt de senaste dagarna - dels har jag varit noggrannare att se till att godiset är i vänsterficka och i går insåg jag att det är lika bra att jag har det där alltid, även på promenader alltså, så att förväntan alltid ligger på vänstersida så han inte börjar dra framåt. Denna Pavlov är stark! Tror det faktiskt kommer att räcka för plogandet iallafall. Om han börjar tränga igen så ska jag inte gå bort från honom vilket man omedvetet gör utan snarare mot honom fast inte hårdhänt alltså- så att det faktiskt blir lite obekvämt att gå så, och han tjänar mycket mer på att gå rätt. Om han börjar igen så har jag iallfall ett sätt att testa för att räta till det.

Annars har vi idag varit ute och gått Svarte Mosse slingan med V som är här under helgen medan hans matte roar sig på Marstrand. Jag och V är ju inte alltid kompatibla med varandra men idag satte jag honom i bälte och hade korv med mig. Första hunden så fick jag muta med korv för att få honom att bryta. Han bröstar upp sig och låser blicken vilket jag tycker dels är ett riktigt otrevligt beteende att möta för andra hundar och hundägare och dels så känns det som om han vilken sekund som helst skulle flyga ut så jag fick ta till att stå och vifta med korv framför nosen. När de väl fått bli lite trötta så körde jag lite lystringsövningar med V och i skogen sen kunde jag ha till och med ha honom lite lös :) Och vad han rusade - han och flamman hahaha Sen fick han gå kopplad och min fnys springa lös. Vi var ute i två och en halvtimma så trötta vart de.

Senare var vi iväg till rastgården och där använde jag V för att få upp Flammans attityd. Försöker du halvdant så byter vi hund - jävlar vad taggad han var sen. men så var jag på väg att byta hund för att flamman gjorde fel - han gjorde läggandena för långsamma men då kom jag på mig själv. Att pausa honom är ju inget straff för att han gjort ett beteende fel utan att han inte är i rätt träningsläge. Det är lätt att börja tänka i banor att nej du gjorde inte rätt så nu få du inte träna - det snarare kommer ju försämra hans träningsmodus - inte förbättra det. Jag är glad att jag kom på mig iallafall. Så summasummarum fotgående går bra. Stundtals går läggandet bra men ibland bara käpprakt fel. Måste nog göra en ordentlig plan där och följa den :)

Inga kommentarer: