söndag 2 september 2012

Spår och lite inomhusträning!

Dagen började med en koppelpromenad med V och sedan har jag fortsatt att feja och dona så på eftermiddagen bestämde jag mig för att lägga ett spår. Det var längesedan men jag känner att dels är det en bra aktivitet när man jobbar heltid att ge hunden och dels är det lite coolt att se hur han blir bättre och bättre på att spåra :)

Jag lägger dem enbart i aktiveringssyfte och märker därför inte ut dem eftersom det inte är så noga med att de tas exakt. Idag märktes det dock att det var ett tag den då han slog mycket i början. Sen tog han första vinklen uppåt för ett berg. Duktig skit för den var svår =) Sen tappade han det lite över bergshällarna men fann det bra igen och spårade klockrent ett tag tills det tydligen var något intressantare under bygghuset, men han kom tillbaka och spårade över asfalt vägen men sen var det en aning mindre intensitet - antingen vart han trött eller omotiverad. Hursom tog han hela spåret och fortsatte jobba förbi två småhundar och han fann spårslutet - hans nya färskmat!! Jag är nöjd och han verkade också nöjd.

Väl inne så tränade jag lite senare på kvällen. Jag är nöjd över att vi börjar få till svängarna, men mindre nöjd över att han plogar nåt steg då och då. Lägganden måste jag som tränare ta på mig och verkligen göra en plan å följa den. Började även på frivilliga hoppstå vid sidan och där jobbade han på bra. Det ska vara klart denna vecka tänker jag eftersom vi ska tävla om tre. Lite tidigt men det börjar bli ont om tävlingar som inte krockar med annat - två stycken krockar med hundkursen till ex och den går jag hellre på än en tävling.


Inga kommentarer: