onsdag 29 augusti 2012

Karinkurs =)

Vilken bra start på Karinkursen det var idag! Jag gillar verkligen upplägget med att man har tjugo minuter till förfogande och man tränar var och en - man lär sig mycket av att titta och se. Jag hade buren med för att underlätta pausandet men ops får nog ta och leka lite burlekar i veckan som gått för det var mycket som fallit bort där :)

Idag koncentrerade vi oss på fotgåendet. Alla hade vi olika problem men de flesta av oss ett gemensamt och det var att vi inte kunde gå. Nu har jag konkret fått exakt hur jag ska gå i svängar och med en gång fick jag en hund som inte alls flöt ut lika mycket i högersvängarna som innan. Tränade lite inne när vi kom hem och det verkar - peppar peppar - redan har gett resultat! Underbart! Ska bara nöte massa och torrgå massa så att det sätter sig i ryggmärgen. Ett tips jag läste i Marias Från valp till stjärna var att spela in en kommendering så kan man träna det även om man är själv. Det ska jag göra och torrgå. fast ja det ser bra roligt ut när ett gäng är ute och övar sig på att gå rätt ;)

Sen är det återigen Fnysets attityd jag måste jobba med. För att få upp han i rätt modus blir jag väldigt aktiv, vi tränar lite, han svackar, jag blir aktiv och vips har belönat passivitet - satan vilken bekväm hund jag har. jag vet ju om detta men faller tillbaka på det om och om igen - kanske är det dags att bryta mönstret en gång för alla nu?!

Klockan är sent men vidare uppdatering följer. Motivationen till hundträning är hög och det är sååå kul att gå kurs igen!

Inga kommentarer: