lördag 12 april 2014

Lördagsagility!

 Idag blev det en timme agility på förmiddagen. Bäst av allt var att han äntligen verkar ha fattat att Tesla inte löper och var inte fram till henne....så mycket i varje fall ;)
Både förförra och förra kursen var kastastrofala - förförra kunde jag förstå och vi garvade alla rätt mycket åt den kärlekskranke slyngeln men förra gången då hon faktiskt inte löpte längre och snälla F till och med genomfört lite mallemisshandel i badkaret för att underlätta vart jag riktigt uppgiven, men när instruktören med glimten i ögat säger att jag alltid kan sälja hunden och köpa en hamster tog jag mig lite samman och valde att träna lite gunga - något Hopper av någon outgrundlig anledning verkligen är förtjust i. Sista minutrarna blev föremålet för Hoppers kärlek utvisad till bilen och efter ett tag så verkade han inse att hon faktiskt inte var kvar. Mycket konstigt! Frida var ju där så han hoppade och studsade runt henne precis som om det går att gömma en malle i fickorna :)

Meeen till slut så fick vi kört lite - och det med råge! Så grymt att få sluta ett kasst pass med en riktigt taggad schappeskit! Det behövde jag.

Idag var han inte riktigt lika taggad. Jag har inte riktigt hittat rätt knapp som alltid drar igång honom, men vi kommer att komma dit. Jag behöver bara hitta den. Kanske var det dumt att ta en kort skogspromenad imorse innan vi körde? Kanske behöver vi bättre kondis? Kan unga hundar ha dålig kondis - jag tänker mig alltid att de ha för mycket energi men så verkar det ju inte vara i Hoppers fall? Fysträning? Nytt foder? Någon slags uppvärmningsrutin? Men först och främst motivations- och träningsläge träning? Jag måste också utgå från den hund jag har framför mig när jag lägger upp träningen. Hopper blir som bäst när jag lägger upp träningen enkelt och försvårar i små, små steg - och då menar jag små. Jag har blivit bortskämd med Flamenco här som har köpt rätt svåra försvåringar. Hopper gör inte det. Här måste jag vara stark och bromsa. Ta det lungt även om man vill köra på. Med Flamenco behövde jag verkligen tänka på att inte fastna på samma nivå för länge. Med Hopper behöver jag nöta in varje nivå - bygga in en säkerhet som han tar med sig in i nästa nivå så att säga.

Men trots det skrala tempot fick vi tränat idag. Vi tränade tunnel och blindbyten. Japp det blir blindbyten. Hopper kommer aldrig,troligen, vara den snabbaste hunden så jag måste ha handling som drar upp tempot och då är det dumt att välja bort blindbyten. Filmen är på väl utvalda delar hahaha



 

 Jag testar ju nu, efter instruktörens tips, att låta mer. Att stödja Hopper med kommandon och verbalt uppeppning så ja, jag låter en del, men jag tror Hopper går bra på det. En del hundar blir bara störda av en tjattrande förare men jag tror att Hopper är en av de hundar som gillar det. Vi testar oss fram lite :) Sen säger jag lite fel men det är mycket att hålla koll på.

Inga kommentarer: