måndag 31 mars 2014

Denna underbara signalkontroll!

Idag hade vi andra passet signalkontroll på snurra och grymt bra går det :) Vet inte om det är för att det inte är så noga och kravlöst men shit vad han verkar fatta - kunde till och med börja blanda in ligg i träningen idag. Härligt! Sporrar mig till att fortsätta träningen. och kunna utmana och göra signalträning kul! idag kändes det som om Hopper verkligen förstod att beteenden heter olika saker hahaha. Det svåraste jag gjorde idag var att från ett ligg kommendera snurr och hjärncellerna jobbade men han tog det :) Min superduktiga lilla skit som inte ska behöva lida för att matte slarvat - han kan han med!

Men vad är det som gör att det går så trögt med signalkontrollen på stå? Visst, ett mått av frustration från förarens sida är väl inte helt att förakta och jag har ofta fått lägga ned träning för att inte göra det värre. Men ja jag tycker att beteendet i sig är rätt stabilt så det är läge att lägga på kommando men det verkar inte sätta sig - idag blev det rätt uppenbart att det sitter under signal men bara inte min valda verbala signal...suck! Hoppstå var nämligen det beteende jag valde när jag skulle lära Hopper ett aktivt stadgebeteende med omvänt lockande och på vägen hände något som inte var meningen men rätt förståeligt eftersom jag inte använt det på andra aktiva stadgebeteenden...än...Tanken har föresvävat mig att handen i sig plus min position är den egentliga signalen men så har jag skjutit undan tanken eftersom han ju är grym på att förstå omvänt lockande i massa olika beteende och helt nya sådana och snarare tänkt att beteendet inte är tillräckligt stabilt (vilket det säkert heller inte är) - och jag har varit rätt såld på omvänt lockande som verkligen varit en, och är, en stor hjälp i vår kommunikation och träning, men idag vart det så uppenbart så jag kan inte blunda för det.

Jag började om med att belöna när han bjöd på hoppstå utan hjälp och sket i stadgan. Nu tappade vi inte stadgan helt utan han fryser ändå och så ger jag belöning som "mygga". Så nu börjar vi om lite, grundar ordentligt och ger akt på att beteendet bjuds frivilligt utan hjälper från mig så ska vi nog få fason på även detta. Återstår att se om detta var den felande länken. Och jag gillar ju när jag får lov att analysera, problemlösa och gotta ned mig lite i saker ;)


Inga kommentarer: