lördag 15 mars 2014

Lydnad med schappeligan på Torslanda-Öckerö BK!

Dåligt uppdaterat i bloggen på ett tag men jag och Hopper har haft fullt upp med att vara unghund, eller ja Hopper har fullt upp med det och jag har fullt upp med att gnugga mina grå för att komma till fram till hur vi hanterar detta :) Helt plötsligt har jag en liten kaxig unghund - svansen är hög, örona selektiva och nosen och kisseriet är det som lockar mest! Enligt google och allmänt bollande med hundiga männsikor så tas denna period sig bäst igenom med att vara lugn och bestämd, sänka kraven och ha roligt - så det är det vi gör mest just nu...När det gäller andra hundar så har han å andra sidan en kaxigare approch men å andra sidan lättare att sortera bort hundmöten på promenader. Han hade en illa upplevelse för en ca två veckor sedan då han var i bråk med en av grannhundarna och det känns lite som att det har triggat igång honom - om jag överanalyserar det lite så känns det lite som att hans tidigare strategier (lekinviter, fjäska lite, närma sig lugnt etc) inte gav utdelning och att han därmed testar sig fram nu med att vara kaxig. Tanken är att han ska få träffa trevliga, stabila hundar och promenera ihop för att reparera hans tilltufsade språk, så nu får jag försöka ragga upp några sådana helt enkelt. Han hälsade på gammtiken i området i förrgår och då tänkte jag att kaxar han sig nu är det nåt allvarligt fel men där var han hur fin som helst puuh. Så fin att gammtiken till och med kom travandes för att på egen hand hälsa på slyngeln igår, och det är ett bra betyg :) Idag så var det lite spänt mellan han och K men han gjorde lite fint också som att vika undan med blicken osv. Om en månad är det kennelläger så det ska bli spännande och givande inte bara träningsmässigt utan också rörande sånt här. Konstigt nog så har detta inte lätt till någon osämja alls mellan Hopper och Flamenco överhuvudtaget - snarare är de nästan mer harmoniska än innan, vilket gör att jag undrar hur mycket substans det ligger i detta från Hoppers del eftersom det egentligen inte känns särskilt karaktäristiskt för honom och han borde ju i sådana fall försöka mopsa sig mot Flamenco?

Men nu var det ju dagens lydnadspass. Förutom lite ofokus och jag ska bara kissa här och struntar i dig matte så hade vi riktigt skoj, och jag fick med mig bra grejer och tips från träningskompisarna. Jag hade planerat passet enligt principen grundträning, detaljträning och tävlingsträning. Grundträningen bestod av runda och att sätta kommando på det vilket jag glömt. Han tog i bra men hade lite svårt att genalisera beteendet till ett helt nytt föremål att runda (en ryggsäck). Sen stod fot på planen och där är jag mest nöjd med hans lek :)



Positionen har även den blivit bättre och det märks att han är säkrare på den. Den ska proofas lite till innan jag känner att jag är redo att knata på lite, men jag får nog börja passa upp på hur jag går även om jag går sakta för det är väldigt stelt och framåtlutat stundtals:

Den tävlingsmässiga träningen bestod av att Susanne kommendera mig i nonsenskedjor och jag belönade mycket. Det gick så där men jag börjar iallafall få en tydligare bild av hur jag vill träna detta. Jag är väldigt lost i denna typ av träning och behöver nog lite trial & error träning här för att få en klarare målbild. Vi gjorde även ett pass med störningar. Jag valde då ett enkelt beteende (nosetouch) och svåra störningar - här jobbade han på fint min lilla skit!

Det var länge sedan jag strukturerade mig så här kommer en snabb uppställning av ettans moment mest för mig själv. Funderar på att anmäla mig till tävling i juni för att sätta lite positiv press på mig.

Platsen - bra stadga. Ligger fint i grupp med kända hundar. Träna på många platser och med nya hundar. Delar som inte finns. Nedläggandet vid sidan och uppsittet.

Tandvisning - tränat lite. Han sitter kvar, har inga problem med stadgan i momentet. Tycker det är så där. Träna mer med männsikor och näbbtarget.

Inkallning - stadga i sittet fint, lite sen reaktion på kommandot under kommendering annars inte (träna mer med kommendering). Bra fart. Söker sig till rätt sida. Lägga på ingångar.

Läggandet - själva liggen är okej. Dålig respons under marsch. Dålig stadga i kedja. Träna lyssnaövningar och stadga.

Ställandet - har fina hoppstå. sätta kammando på dem. Jobba med dem frivilligt under bakmarsch. Kampanja två veckor avstämmning v 14.

Hopp - han erbjuder frivilliga uthopp. Lägga kommando på. Valt kommando: Över (hopper hoppa känns för nära). Stadga innan hopp (eller snarare stadga vid sidan).

Apport - griper och håller med omvänt lockande. Länga tiden, proofa hållandet, fortsätt med omvänt lockande som hjälp.

Fot - fortsätta med positionsförståelse övningar. Lägga på sitten i halterna.

Oj det var Mycket kvar så tävling i juni känns väl lite tveksamt men men vi får se. Huvudfokus närmaste tiden är ingångar, ställande och fot när det gäller lydnaden i alla fall och så hoppas jag att Hopper fortsätter med sin underbara ta-i attityd som han uppvisat den senaste tiden - den är prio ett!

Inga kommentarer: