söndag 19 januari 2014

Lite mera grunder och detta fotgående!

I går och idag morse har vi vart ute på plan och tränat - Hopper har fått träna agilitygrunder och Flamenco rally. Flamenco reste sig gång på gång under momenten där man i rally ska gå runt dem och det verkade som om han tyckte det var obehagligt att jag kom bakom - jag tror att det helt enkelt har med hans onda och vetbesöket att göra... Vi kom snabbt till rätta med det med att backa lite och ta det lungt och jag tog stora lovar runt honom. Annars visade Flamman upp en fin attityd och jobbade på bra dock blir framför vääldigt vida och det är nästan vad jag har svårast att få till snyggt i rallyn. Jag kommer fortsätta nöta dem om inte annat som en träningsutmaning men rent krasst så duger de för tävling som det är nu.

Hopper gick så bra i cirkelarbetet igår att jag bestämde mig för att filma idag:

l

Han ligger mycket längre fram än han gjort tidigare och han ligger i galopp så jag är mycket nöjd. Sen är han lite studsig överlag och i galoppen men efter att ha diskuterat det med F så kom vi fram till att jag inte ska lägga så stor vikt vid det utan se hur det blir med hinder sen. Jag förstår ju tanken med cirkelarbete och grundsvängar men det är ändå svårt att riktigt få en förståelse för det när man inte kommit så långt i sporten än så det kommer nog vara lättare att gå in och pilla vidare i just grunderna när man kommit lite längre och ser vad man missat. 

Senare på dagen var det lite inomhusträning som stod på agendan. Bäst från det passet var att han var glad och engagerad trots att jag försökte mig på att pilla i fotet och stod och pratade samtidigt. Han har ju behövt rätt mycket stöd från mig för att engagera sig i sånna miljöer tidigare så det känns som ett verkligt framsteg. 

Sen blev väl själva fotträningen inte så bra och om saker inte går framåt är det dags att byta strategi :) Jag ska fortsätta med attitydträning men samtidigt gå tillbaka och grunda position stilla samt första steget, och se om det lossnar för oss. Det är spännande nästan jämt med hundträning :D



Inga kommentarer: