fredag 17 januari 2014

En hundig vecka!

I onsdags började jag och Hopper vår första agilitykurs :) Det var kul! Men oj så svårt att få till allt. Hade jättesvårt att omvandla instruktörens uppmaningar och tips praktiskt och jag gjorde mycket ej  god agilityanda - svängde med honom på innervarv, lät honom vända upp i ingångar etc men men .... är man nybörjare i en sport så är man :) Tror iaf att jag alltid belönade från handen närmast honom...

Gällande cirkelarbetet så kom vi fram till att jag ska strunta lite i positionen då han gärna lägger sig lite bak och köra på och belöna tempo. Belöna när han ligger i galopp. Jag fick till någon timad belöning där och då men främst bra tankar på hur vi går vidare i cirkelarbetet.


Hopper däremot gjorde mycket fint. Han jobbade på bra i ny miljö, med nya hundar och med virrig matte. Jag är så nöjd över hur bra hans lek har blivit, och kopplet som släpar kändes mest i vägen :) 

Nej, det var riktigt roligt och nu är jag taggad att köra mer. Hans syster har nyss fått sitt röntgenresultat och det var kanon så det bådar ju gott inför framtiden! Dags att boka in Hoppers...

Idag har vi varit i Lilla Hallen och tränat med både kända och okända hundar. Det var mycket störningar då vi alla körde samtidigt plus att en liten 4-5 åring var med som hoppade, sprang och kröp. Mycket störning och stundtals stannade han upp, iakttog, men bjöd upp till arbete igen så överlag måste jag säga att han skötte det med bravur. Men trött vart han!

Övningsmässigt så är det dags att öka kriterierna på runda då han idag verkligen visade att han fattar övning, jag måste dock tänkta på att köra honom mer från bägge hållen. Vi övade också lite gripanden av apport och för att vara nytt så gick det bra. Kriteriet var endast att lyfta och det gjorde han! Jag belönade dock tidigt för hans hålla kvar repertoar är väl inte riktigt stabil än ;)

Gällande fotgåendet så frångick jag min plan (att köra position stilla) då jag kände han behövde lek och tempo som hjälp för att jobba så gjorde istället så att jag gick på och han fick kämpa för att komma upp i position. Tycker i efterhand att det var ett bra beslut. Ofta så anpassar man sig till hunden - här då går långsammare så hunden hinner i fatt eller går mot hunden då hunden är för luftig eller går från hunden då den tränger - och jag är inget undantag så det är en bra övning för att få Hopper at ta ansvar för att hitta rätt position som leder till belöning. Kruxet är väl, kan jag tänka mig, att relativt snabbt länga tiden han går bredvid så man inte "råkar" lära hunden att släpa och komma upp, släpa och komma upp. Får har lite koll på det så att jag inte skapar ett problem där. 

Annars så har jag idag vart hos vet med Flamenco idag. I början av december visade han en relativt kraftig smärtreaktion hos massören så hon ville inte fortsätta och även Karin började ju fundera på om det verkligen var endast muskulärt - så idag var det dags för ett besök på Blå Stjärnas ortopedi. Veterinären fick jag en jättebra uppfattning om och han verkade mycket kunnig och säker, och det syntes att han visste vad han gjorde. Han trodde inte att problemet var hans förkortade muskler på baksidan av låret utan att han hade ett litet diskbråck. Han tyckte Flamenco var för bra för att göra sikt eller magnetröntgen, och till och med för bra för smärtstillande, utan det jag ska sikta in mig på är att stärka musklerna i ländryggen och vi ska se hur det blir. Visst det är tråkiga nyheter att det inte är endast muskulärt men samtidigt skönt att få lite mer förståelse för varför det inte blir bra eftersom vi tidigare riktat in oss mer på att mjuka upp och sträcka ut. Så nu är det muskeluppbyggnad som gäller. Han trodde heller inte att Flamenco kommer att bli helt bra så en gång för alla så är han pensionerad från lydnaden. Vi kör lite rally men största fokus är att han ska få leva sina resterande år så smärtfri som möjligt.



Inga kommentarer: