tisdag 18 september 2012

Skitförkylning gör underverk för tålamodet...

Igår när jag skulle träna snabba lägganden så slutar det med att jag lägger mig och skriker av frustation tills jag känner en nos som vilar på mig :)

Summa summarum: Man ska inte träna när man är förkyld och jag funderar att skita i att snabba upp läggandena. En sjua är en sjua är ändå en sjua - vi nollar ju inte momentet iallafall. Om något år (!) kanske min frustation lagt sig i denna fråga och vi kan träna det igen. Men tills dess skitsamma - nu tränar vi på annat, ROLIGARE, saker :)

Som tvåans moment - idag tränande jag lite apportering. Jag har kört ett pass tidigare med fokus på att gripa den rätt. Jag vill att han griper den framifrån och jag valde att köra så att jag håller den framför honom en bit så att det absolut blev rätt. Eftersom mycket på senare tid jag läst om på bloggar och dylikt har handlat om vikten att våga gå lite fortare fram, hellre små kriterieökningar och ofta, än få och stora så sänkte jag den fort ned till marken. Nåt fabbel blev det men mestadels av gripandena var rätt.

Idag fokuserade jag på snabbheten - och det gick kanon! Håller honom i halsbandet, hetsar och säger ja alt apport. Här får jag passa mig så det inte blir en hjälp jag är beroende av (likt i snabba lägganden hahaha) men vet inte riktigt hur jag ska kunna öva det utan medhjälpare som snor apporten om det går långsamt. Får klura lite. Funderar på att ta det på nästa Karinkurs. Något annat jag får passa på det är att jag märkte tendens att han tar den, vänder upp och stannar. Nu klickar jag ju egentligen för gripandet men han släpper inte på klicket och detta är ett skräpbeteende jag får se upp med helt enkelt.

Nu ska jag se ännu en film - har sett tusen tror jag eftersom jag är alldels för förkyld, hostig och stundtals febrig för å jobba!

Inga kommentarer: