måndag 21 april 2014

Påskhelgen avlsutas med några timmar på klubben!

I strålande sol har jag och Hopper tillbringat förmiddagen på klubben tillsammans med en annan schappe och dess matte. Denna trevliga, lilla schappe som dessutom löpte...



Jag hade med andra ord inte jättehöga förväntningar men Kummin var inte i höglöp så det skulle nog funka, men var beredd att kämpa rätt hårt för att få med honom, fokusera på träningsläge och inte hamna i dåliga mönster efter de två kurstillfällena med en löpande Tesla som blev katastrofala ur en jobba-med-matte synvinkel samt det dåliga passet i fredags morse, men det gick faktiskt hyfsat! Inte klockrent men helt okej!

Vi började passet med lite engagemang och söka upp matte för att jobba och han var fint på, sökte upp mig och ville jobba. Jag hade dessutom störning genom att E gick runt på planen och pratade. Han kastade några ögon på henne men inte mer än så, och jag började lägga in lite ligg. Sen kom jag av mig lite och började fundera på vad jag ska göra och vips så var inte hunden med mig utan borta hos den vackra löptiken - det är så tydligt och uppenbart att när jag släpper fokus släpper han, och fort går det. Detta måste vi självklart träna på men inte nu - inte under denna period - utan nu vill jag att vi ska lyckas. Med andra ord är det det som jag sagt tidigare att jag behöver ha en plan när jag går ut. En detaljerad plan. Nästa gång ska papper och penna med och jag ska detaljplanera passen. Slaskträna får jag göra hemma.

Andra passet körde vi target och efter lite travande så fick vi upp trycket och jag var modig och tog upp leksak och körde jaktlekar som belöning. Grymt! Även här vandrade E runt på plan men denna gång var han fram någon gång när jag skulle skicka rätt långt ifrån efter en lång belöning så jag tappade honom. Summa summarum så blev jag inte helt nöjd med detta pass men det gav mycket information i vart fall.

Tredje passet så började vi köra lite fot men banankroppen kom tillbaka för mycket och trots att jag gick tillbaka till hitta-rätt-position övning så blev det fel på fel så vi är helt enkelt inte redo för det i den miljön utan behöver göra det säkrare. Jag har ju också upplevt problem med att han hamnar för långt bak i halterna nu när jag börjat försöka lägga på sitten i halterna. Jag har mest tänkt att jag behöver arbeta på tekniken i hur han sätter sig men idag kom E på att det också har att göra med att han överroterar bakdelen. Det är lite lustigt - han har egentligen en rätt bra bakdelskontroll men ändå känns han som en hund som tror att kroppen tar slut efter frambenen. Tänker mig att detta då bör betyda att han faktiskt inte har så bra bakdelskontroll utan att jag får träna mera på den också parallellt med att jag åter tar tag och kampanjar position.

Fjärde passet så gjorde vi ettans apportering med gummislangen tävlingsmässigt med kommendering och överlämmning och då började han släppa för tidigt. Han tog den görfint och höll den hur bra som helst utan det minsta tendens till tugg eller omtag men han släppte som sagt tidigt. Bröt ut det och övertränade kvarhållandet tills tack-kommando och gjorde det tävlingsmässigt igen och då satt det kanon!

Fick även tränat lite hopp - eller snarare att inte hoppa förrens kommando - och lite struligt blev det men några fina uthopp fick vi till. Och det är lite roligt men Flamenco fick jag ju sådana problem med att lämna mig när jag skulle träna för tvåan att jag tidigt tränat att Hopper ska söka sig ifrån mig och det har vi verkligen inte några problem med :)  Men sen kändes han loj så vi tränade lite ligg-stå skiften där jag fortfarande hjälper väldigt mycket och från ligg till stå så var baktassarna fastfrusna varje gång men i från stå till ligg så flyttade han bak baktassarna ett steg. Detta löste sig genom att E  sa åt mig att inte trycka bak så mycket med handen utan mer ner och vips fick jag till riktigt fina stå-ligg skiften också. Vad bra det är med några extra ögon som kan se vad man gör! Träningskompisar är guld värt - inte minst för allt bollande men också för att se :) Ska nöta med hjälp ett tag till och jag gillar verkligen att han inte alls har en tendens till att steppa och har en lugn men på attityd i skiftena. Det kommer ta lite tid att jobba bort hjälperna men eftersom många får problem i fjärren senare så vill jag verkligen att skiftena ska bli riktigt trygga innan jag försvårar.

Vi fick med andra ord tränat en hel del och fikat lite och Hopper skötte sig fint trots löptik - och när vi tränat klart har Hopper charmat in sig så fint att lilla K visade sig riktigt pilsk och ställde upp sig. Hon som ju inte alls var i höglöp! Antingen har hon löpt längre än vad matte upptäckt och Hopper var alltså ännu duktigare än vad jag trodde eller så var bara Hopper helt enkelt alldeles för snygg 





Inga kommentarer: