söndag 4 maj 2014

Träning i solen!

Jag har lite bloggpaus, inte på riktigt, men är inte jättemotiverad att blogga så det får bli lite då och då tills lusten kommer tillbaka. Idag har jag dock fått fina bilder tagna av Frida och på några av dem ser faktiskt min lilla plutt ut som en blivande lydnadsstjärna, och det vill jag ju föreviga :)

Vi tränade fritt följ:

  

Fritt följ börjar bli bättre. Stundtals har vi riktigt fina snuttar - men bättre ska det bli! Vi skyndar långsamt. 

Vi tränade inkallning: 











 Supernöjd med hans fart som är alldeles lagom men ändå ser fort ut. Han startar fint och explosivt. Han söker sig till rätt sida även om sista bilden ljuger lite - ingångarna är inte riktigt hundra och halterna absolut inte ;) 

Vi tränade apportering. En av de första gångerna med riktig apportbock. Å vad apporteringen har gått framåt. Kan knappt tänka mig att det bara för ett tag sen var vårt allra värsta moment :) 


Ettans apportering check! Han hade inga problem. Bra sug efter apporten, bra grepp och stabilt hållande.


 Lite galopp med apportbock funkade också. Han satt fint och höll utan tugg när jag gick bort för att kolla in. Gripandena dock - ja dem får vi verkligen ta ut och träna i lugn och ro med lite hjälp. Det var svårt tyckte han men han får plus för trevligt och engagerat försök :D 




Tack Frida och Tesla för en trevlig och givande träningsstund!

Nästa helg hoppas jag vi kommer med på mh:t vi är anmälda till och sedan i början av juni är det dags för röntgen också - ed och hd röntgen bokad på husdjurshälsan i Högsbo. I slutet av maj börjar vi också en introduktionskurs i lydnad. Tanken är att jag ska komma dit utan krav på mig och Hopper och i princip bara jobba med belöningar och träningsbubblan utan att känna att jag vill komma vidare i momenten. Det känns väldigt bra faktiskt, och jag tror det kommer vara bra och nyttigt för mig och Hopper! 

Inga kommentarer: