söndag 8 december 2013

Söndagsträning inomhus!

Efter en titt ut genom fönstret i morse så gjordes en snabb bokning av lilla hallen på Åskvädersgatan istället för att bege sig ut till Kallebäck. Det är härligt att snön kommer, men det försvårar ju träningen en aning plus att det blåste en massa i morse.

Det var riktigt skönt att träna inomhus och vi fick till en massa bra grejer men det kom också fram en hel del grejer som vi behöver jobba på. Jag gillar sådana  pass :D

Sådana pass där några grejer blir bra för att känna att man går framåt och inte tappa motivationen och glädjen, men där samtidigt vissa grejer faktiskt inte går så klockrent utan man måste tänka till lite och göra upp strategier och planer för att lösa det - det är det som är rolig hundträning! När jag tränar hemma inne i vardagsrummet så fungerar allt oftast och kan hända att jag omedvetet inte utmanar oss där men i vilket fall så är sådan hundträning i längden lite tråkig :)

Bästa i dag:
* han kom hela vägen in med leksak och lämna av i hand. Kors i taket!! Och vad det detta jag tränande då? Nope. Jag sa tidigare i passet att han släppte när jag berömde eller rörde mig (grep då inte ens) och nu så satt jag ned och väntade på att han skulle komma tillbaka och pratade med Frida om hans hoppstå och gjorde ingen grej av det, och helt plötsligt kom han travandes med bollen i mun och lämnade i hand :D Gjorde en till sen bröt jag. Kan detta vara vår refräng? Ska testa lite och parallellt jobba med att beröm inte är samma sak som frisignal eller belöning.

* Han växlade fint mellan godis och lekbelöningar och fast jag hade köttfärs i ett av passen så låste han sig inte på det utan var fint på i leken.

Annat bra:
Jag tycker hans ligg är riktigt fina och att har snabb respons på kommandot.

Saker att tänka och jobba på:
* Att få han i rätt träningsmode direkt när vi går av filten. Han gick av och nosade, nosade och nosade. Strategin är att ett tag nu alltid inleda i koppel och gör några smågrejer med mig, typ kontakt, handtarget etc. När han släppte nosandet och kom igång jobbade han nämligen finfint men det ska ju komma direkt när vi kör igång så här har jag som uppgift att få han att tänka jobb. Eva Bodfält på en belöningsclinic talade om det som att få hunden stanna i klassrummet - där då relaterat till att hunden ska stanna kvar även efter belöning. Jag ska försöka få "klassrummet" tydligare för Hopper - dels genom att börja passet med övningar nära och på mig och dels genom att tydligt pausa honom och inte lämna honom på plan för att hämta något. OCH att köra kortare passs! F-n vad jag är alltför bra på att köra för långa pass.

* Jag blev väldigt förvånad över hur svårstartad han var på att bjuda beteenden. Jag skulle jobba på stadgan i hoppstå tänkte jag och han var seg att bjuda på det och när jag sedan gick in och jobbade med stadgan blev han väldigt seg, och lite oengagerad. En notering som F gjorde var att han kommer igång när jag är igång, men blev lite låg när jag är lugnare i kroppspråket! Så vi behöver jobba med att jag är mer tävlingslik när vi tränar för att sedan lösa ut i belöningarna för jag tror att detta stämmer. Jag har nog känt att Hopper behövde att jag är i gång och lattjar och sedan fastnat i det mönstret utan att reflektera över det. Det blir lite som att jag tar allt ansvar för träningen och han bara hänger på.

Dessa två bitar är stora och viktiga bitar så det känns bra att ha en sån superbra träningskompis som F som märker saker och som kommer med bra förslag och tankar på hur man kan jobba med det! Att stöta och blöta hundträning är trevligt och att diskutera och formulera vad man tänker gör att man börjar tänka, kommer på bra grejer eller alternativt upptäcker att det man tänker faktiskt inte var så genomtänkt - och ett par ögon som kan upptäcka mönster man hamnat i!

Men vardagsinkallningarna då? Ja dem har jag inte kampanjat och knappt tränat alls. Bakläxa för mig och NU måste jag ta tag i dem innan det blir ett riktigt problem :)


Bjuder på två gamla bilder av lillskiten i början på vår bakfot! Handen är bortjobbad nu även om jag tar till den när jag är lat :)
 

Inga kommentarer: