måndag 9 december 2013

Inkallningen!

I går funderande jag lite på hur jag ska motivera mig till att verkligen ta tag i träningen av inkallningen och i princip kom jag fram till: tränar jag inte inkallning så får jag inte ha Hopper lös.

Och att inte ha en så följsam hund lös är ju nästan taskigt - och tråkig - men främst taskigt. Han är van att gå lös i varje fall lite på varje promenad i princip så för att inte straffa honom för att jag är lat så måste jag helt enkelt ta tag i det :)

Så igår tog jag hunden och långlinan och kyckligköttbullar och knatade ut med mål att träna inkallning. Problemet är: han vet att han ska komma till mig när jag säger kom, men han vet inte att han ska komma direkt och han vet heller inte att det är ovillkorligt... så jag börjar enkelt tänkte jag och kalla in han från doftfläckar...trodde jag :( Fine den var sämre än jag trodde men visst han gjorde bra grejer också som att kallas in när han är på väg till att kika in annan hund, men han stannar, står och funderar ett tag och sen kommer han - inte okej! Jag vill inte ha något funderande jag vill att kom ska betyda kom och inget annat.


Men vi ska nog få fason på detta. Idag har jag jobbat länge så det blir ett inkallningspass inne med att betinga ordet - med kattmat :)

Inkallningsmål:
15/12 - komma snabbt på inkallning med en gång utan störning. (Hur: mycket betingning av ordet, roliga belöningar, fartigt, jaktinkallningar, making choice, fri-varsågod, long distance recalls, tug, sit & run etc)
22/12 - komma snabbt med lätt störning; leksak, doft, godishög, människa, barn, pulka, hund (making choice, medhjälpare å leksaksövningar, testa i långlina).
25/12 - komma snabbt med störning: hund som springer, leker (Nu ska den vara så befäst att det bara ska vara att testa - långlina på. Inga självbelönande (miss)lyckanden får ske).
29/12 - komma snabbt med störning: kanin (samma här + skvallring: när är det som mest kaniner ute? Har för mig att det är kvällkvisten. Ta bara ut Hopper å träna)
 
Under ledigheten vid jul ska här också betingas hästar med ryttare/vagn - det är tydligt skitläskigt! I helgen höll jag på att skita på mig så som han drog igång. Två-tre gånger han han sett det och han har blivit skitupprörd varje gång och vaktskallat som tusan så eftersom det är nära till stallet där mamma bor är det ju lätt att gå dit och träna lite och se hur starkt det sitter. Jag vet inte om det är hästen i sig eller det att det sitter någon på eller efter som är det läskiga. Det märker jag nog!

Nu ska här tränas inkallningar!


Inga kommentarer: