söndag 6 oktober 2013

Statuscheck!

Dags att checka av lite hur planerna går:

* jag skulle kampanja byteslek vilket också innebär springa snabbt till belöning och gripa snabbt.
Måste erkänna att jag slavrat med denna träning eftersom det är något som verkligen behövs tränas och det är roligare att träna saker som fungerar. MEN trots att jag kunnat träna mer har det gått framåt :) Hopper är ju ojämn i leken och är stundtals jättepå men har jag gott godis så prioriterar han klart godisen så det gäller att jag inte tar den lätta vägen ut (men det är sååå tråkigt att leka med en hund som inte är på men nu är det slut med curlandet - inget godis utan att man har lekt). Den leksak som oftast funkar har varit ett gammalt kaninskinn och det har sett sina bästa dagar plus att Dexter åt upp halva i våras men nu har vi fått ett nytt av Frida och i onsdags så var han värsta kampschappisen :) Dock var det inte lika självklart att komma tillbaka med det.... Efter två pass med byteslek inne så tog vi ut det idag och sista repetitionen sa Frida att det var ett helt annat tänk i honom och han vände direkt tillbaka till mig. Planen är mkt byteslek där jag har bägge i hand plus att bara vända och gå från honom och då menar jag inte bara gå några meter och om han inte kommer gå å hämta honom. Jag har svårt att släppa kontrollen där men vad är det värsta som kan hända liksom och jag behöver ju inte träna detta när det är rusningstrafik på klubben. Hittills har han vart fram till en hund när han var lös och det var i juni!!! Jag har sett Eva Bodfält göra detta på en clinic och hon var rätt hård att hunden minsann skulle söka upp en för mera lek inte cirkla runt en utan då vänder man igen så jag har en bild av hur det ska tränas i alla fall.

* drivet mot leksak är mycket bättre när han blev hetare på kaninskinnet och han får upp bra tempo. Han har en fin galopp och kommer långt på varje steg.

* Allmänna föremålsintresset (uppletet)- han har ju inte tyckt att saker jag presenterar har varit så himla intressanta men med lite konkurransträning från Flamman har vi nu kunnat gömma ett föremål som han faktiskt söker efter tills hans hittar och han griper och kommer tillbaka. Men även här har han en tendens att när förmålet väl blir värt något så springer vi lite själv alt släpper han föremålet tidigt. Plan: fokus är uthållighet i att söka så avlämmnandet struntar jag i när vi är ute utan prio är att hitta föremål. Avlämnadet tränas separat inne med hjälp av handtarget.

* Runt - mkt bakläxa för mig här. Knappt tränat alls.

* Fria följet - detta är även nuvarnade lektion på online kursen för nordiska hund och positionen, attityden och uthålligheten har blivit bättre. Han är lite långt sidleds ifrån mig men frågan är hur mycket jag ska jobba med det i bakåtmarschen egentligen? Några pass till med fokus på position och uthållighet innan jag lägger på handen störning och planen är att kunna vända upp om ca två-tre veckor.

* Stimulikontroll sitt och ligg - han chansar lite väl mycket. Plan: första steget är att säkra att han verkligen kan kommandona. 2. göra mer strukturerade pass där jag koncentrerar mig på olika lyssnaövningar. Tycker han har en förståelse för skillnaden mellan okej och varsågod. Dubbelkolla. Vilka kommando använder jag hittills? sitt, ligg, kom, lägg dig, runt, varsågod, ta den, ja, filten. Vilka kan han?

* stanna kvar - stundtals bra stundtals som bortblåst. Träna inne med mera störningar.

Och nu är det hög grad att börja göra lite korta kedjor. Han har en väldig förväntan på belöning efter varje beteende. Handtarget har jag börjat variera när han får belöning och där har polleten trillat ned att han ibland måste göra flera för att få belöning. Duktig hund!

Kom på att jag inte alls satt upp några konkreta mål med Hopper utan har verkligen haft fullt upp med att grundträna och hitta varandra i vardagen. Jag måste ju säga att vardagen fungerar helt okej och det är sällan jag numer tänker på att jag har två hundar så jag känner mig redo att sätta upp lite konkreta mål och målet är att kunna starta Hopper i lydnadsklass 1 i vår - helst så tidigt som möjligt på våren (Hopper 15-16 månader) så vi hinner ta LP1 under våren och kan starta lydnadsklass 2 till hösten. Jag vill nämligen ta ett LP eftersom jag inte tävlat så mycket så vill jag träna mig själv på det så mycket som möjligt. MEN det beror helt på hur han tar att bli unghund på riktigt - hellre vänta och starta senare och göra bra och stabila program med en hund som är trygg och har roligt och då kan jag ju bara titta på Eston som inte startade förrens han var tre år men då också presterat i princip på varje tävling....Ibland är det bättre att vänta helt enkelt!

Flamman då - ja KM:et igår blev ju inte av då vi kom dit och det var skott på plan så jag strök oss men vi satt å tittade ett tag iaf. Han går ju bra på träning men tävling funkar inte så jag vet inte... Kanske lika bra att låta han helt gå i pension han blir ju ändå nio år 1 februari och vi har ändå kommit långt med tanke på hans förutsättningar och vi har ett första pris i lydnadsklass 1 och ett kvalificerande resultat i rally så det kanske är bra där? Vem vet - nu sätter jag paus för tävlandet med honom så får vi se hur det är till våren. Och jag har ju Hopper nu att koncentrera tävlandet på :)

Inga kommentarer: