måndag 8 april 2013

Vecka 15 träningsplan

Projekt planera träningen är under uppbyggnad och vi börjar lite modest men en vecka:

MÅN: länka 4 moment utomhus på nytt ställe/fjärr/hund framför

Länk: inkallning, kort fot (1 halt, 1 hs, 1 vs), läggande, hopp genom arm. 
Uppvärmning: gjorde godissnurran några gånger, la han, kalla in på fri. Kändes miljöstörd, släppte i halten och första svängen. Tittade på kråkor i inkallningskommando men precis när jag skulle ge dubbelkommando så kom han travandes, Läggandet långsamt, Hopp bra. Trots det ok attityd. 
paus. 
Samma länk med belöning efter fot o inkallning o hopp. Bättre fot och bättre inkallning om än dåligt tempo. 
paus
fjärr - 2 st upp och 2st rätt och kastad belöning. 1 st upp-ligg-upp-ligg och belöning. Nöjd. Bra fokus. 
paus
hundframför - gick kanon. Hund bakom träna position  när han kommer upp - att inte sätta sig :) 

not: blicksläppen i foten där han stannar upp och kollar in omgivningen. En del i uppvärmning att gå och kolla in typ lena och tottes gå o nosa ????   

TIS: rallykurs

Vi gjorde en fortsättningsbana. Första gången var han lite väl gasad och särskilt sitten framför blir ostabila och jag får lägga in en omväntlockande hand att han ska vara stilla. Han höll bra genom hela med endast tre belöningar tror jag. Skyltar att öva på: tyska svängen utan koppel, åttans frestelser och långsam marsch. Övrigt: stadga i sitten, och positionen efter bakom. 

Andra gången var han mindre gasad och vi gick långsammare men med större precision. En bra omgång. Kom fram till att jag vill ha han mindre gasad i rallyn än vad jag vill i lydnaden. I lydnaden har man som ett moment i taget och det är lättare för hunden att fokusera trots hög aktivitetsnivå och hög förväntan. I rallyn händer så mycket hela tiden och jag som förare ska dessutom hinna läsa allt och vi som ekipage tjänade på att ligga lite lägre. 

Övrigt: mycket skäll på mopsen. Tråkhund. Dålig passivitet - den har vart askass och varken filt eller uppbindning har funkat så där borde jag ta tag i å träna lite.  

ONS: monakurs

Tandvisning/sitta still/fokus och fria följet körde vi. Fokusövningen gick mycket bra men jag behöver tänka på att inte fega utan att våga utmana ordentligt och en del misslyckanden ger faktiskt information till hunden om vad det är som efterfrågas och han blir då säkrare på vad det är som gäller. Att inte fega tar jag och flamman med oss. 

Högersvängar: att utmana honom så han blir säkrare och kan hantera högre fart. 

övrigt: gnäll i bur och skäll på boxer.  

TORS: vilodag plus inomhuspill: gripa-rätt/fjärr/ nära
Nej det blev ingen träning idag 

FRE: länka 3 moment inomhus öppen träning/Länka med belöningspunkter/apport/hopp/fokus

Började redan med att belöna att han ska orientera sig mot mig när vi går in i hallen - gjorde om tre gånger med superresultat. Började med att lägga han i buren, gick på toa, tog ut han och gjorde lite fokusövningar i ungångsposition. Han var superduktig med hundar som sprang in i rutan bredvid han och så vidare - och en pälsad hund som han inte brydde sig ett skvatt om. Inte en tendens till stelnat kroppsspåk ens. Kan det vara jag? Jag kom in och såg att det var Picnic som tränade och att H verkade känna de andra och då är det ju hundar som inte bryr sig om andra hundar när de tränar i vart fall tänkte jag och slappnade av med en gång. 

Efter det jobbade jag lite med attityden i fritt följ och gjorde övningen att han ska söka upp mig och hitta positionen och få belöning. Ger ju även en lite grundförståelse för inkallningen i trean efter rutan. Övade lite runt och vi är uppe i tre meter med bra tryck blir det längre än så blir det mycket fel. Jag vet att jag måste tillåta fel men jag har svårt att veta riktigt hur jag ska hantera dem. Blir gärna att jag med en gång gör det lättare för honom eftersom jag nu vill få till ett lyckande. Hmm får klura och fundera lite där. 

Fjärr - belönande mycket på första uppsittet. Jag behöver jobba på försåelsen att skilja fjärr från plats och tänker mig att jag får fundera ut en tydlig momentrutin. Släppte igenom lite sega men inga tassförflyttningar. Vad är mina krieterier? Vad vill jag? 

Rutan - gjorde några skick till tasstarget. Lade sen in den i rutan och det gick kanonfint. Blev lite förvånad över att han gjorde det så fint faktiskt men det är låååångt kvar, men nu känns det inte omöjligt längre. 

Leken var bra - han var intensiv, jobbade på bra och valde  inte bort den någongång. Han blev dock mycket trött och flåsig men dels är hans kondis urkass, det är mycket störning av hundar och det är inomhus (där många hundar verkar bli flåsigare och tröttare).

överlag kanonpass!! Att tänka på: momentrutin för fjärren och tänka ut vad jag vill ha. Mer tryck i springa till target. Att komma ut på avstånd.   

LÖR: rallybana (länkning med belöningspunkter)/inmarscher/ruta

SÖN: promenad, spår, upplet - inget lydnad eller rally

Inga kommentarer: