måndag 8 april 2013

Helkvällsträning!

I går tog jag och Flamenco oss till Kungsbacka brukshundsklubb och tränade. Upphämtade på stationen blev vi av U och Björnen och iväg bar det med en skrikande hund i bur där bak. Lite pinsamt att jag har en hund med så extremt dåligt bilvett men jag skyllde på att vi inte åker bil så ofta (även om jag var ärlig och sa att han alltid gnäller när man kör sakta). Inbyggd fartkontroll åt fel håll så att säga :)

Väl framme så möttes vi av Fluffiga lejonet som skulle öva sig på att bara ta det lite lugnt bland andra hundar - eller ja det var mattes tanke iallafall även om lejonet nog att visat upp alla sina bästaste lejonska kunskaper - vilka i och för sig inte alltid samfaller med den som håller i lejonets koppel tanke! Oavsett var det oerhört trevligt att se dem och den svarta faran kände sig snabbt som hemma och flög till lejonets försvar mot Rövardottrar som kommer springandes mot planen letandes efter fina mansexemplar. Fast hmm jag tror inte lejonet vill bli försvarade mot sådana hot, utan snarare kanske tvärtom berättade jag sen för faran som nöjd la sig på filten efter att ha insett att det inte behövdes nåt försvar, och resterande pass blev det inga uttryckningar i vart fall (ja ja matte hade ju bättre koll också).

Så till träningen - jag hade tänkt börja med en kedja av tre moment men den svarta faran tyckte inte alls samma sak så det blev inge bra. Vi gjorde paus, fick input på att börja med kortare fot och gick ut igen gjorde kort fot, ett läggande som blev dåligt men med bra attityd (hur nu det går ihop!) och ett hopp. Tävlingsmässiga belöningar emellan och jo ja det funkade men mer mer mer träning på att länka på nya ställen, testa olika uppvärmingar (som jag slarvade med nu) för att hitta rätt modus där vi äntrar den så berömda och eftertraktade bubblan där attityd och koncentration är i perfekt balans och det säkert blir rätt på FÖRSTA försöket. Frågan är då vad det är??

Ähh nu lägger vi ned länkandet och jaaa vi tränar fot och hmmm nja det gick väl så där - fick J att filma oss och det kändes urkasst - dålig känsla men det såg faktiskt bättre ut än vad det kändes om. Med andra ord kändes det riktigt kasst ;) Jag är tacksam över att den svarta faran har en svans som ständigt viftar och att han inte ser så låg ut som jag tycker att han känns.



Att träna på i foten: position längre fram - tror det fixas med lite mer lek. In med lekbelöningar i foten. Halterna. Blicksläppen. I svängar och halter så tar han gärna och tittar ut över planen. Hur träna? Har ingen bra plan där än.... Och svängar i högre fart eller ja efter en lång raksträcka alltså.

Vänstersvängarna blev grymt bra när jag gick lite annorlunda: Ibland har man rena hallejuah moments som nedan. Särskilt den första svängen på filmen syns det hur snyggt det blev.

Vi tränade också apport och all den mängdträning på att gripa rätt börjar ge resultat - idag utmanade jag oss och kastade apporten några gånger och det blev rätt varje gång - inga tassar vilket var prio ett. Nu ska jag fortsätta mängdträna gripa-rätt tills jag verkligen är säker att det inte kommer några tassar på. Vill också ha mer tryck i gripandet men här ska jag nog lägga in lite lekövningar likt dem Siv och Jim gör i denna film . Samtidigt så ska jag börja träna på farten in och ingångarna - allt var för sig innan jag sätter ihop det enligt skolboken. Ska ta fram den stora bibeln och kolla om det finns måhända en helt färdig plan där. Lathet när den är som bäst! 

Testade också lite fjärr, och det går framåt :) Han satte sig upp på varje upp. Ett skutt och endast ett felande men inga dubbelkommando eller att han var osäker på vad han skulle göra. Det är ju alldeles nytt att jag tar ut det och tränar det ute och med avstånd så jag försöker att inte bli för ivrig och gå för fort fram (Va fan tänkte jag med när jag anmälde oss till tävling kan man ju fundera!). Jag har likt läggandet under gång bestämt mig för att släppa igenom att han trampar ned sig (men inte att han trampar upp). Det har gått troll i vårat ligg (eller ja så kan man ju skriva om man inte vill erkänna att det är en viss tränare som varit dålig på att hålla kriteriet för vad ligg betyder och släppt igenom diverse olika beteende för att hamna liggandes). Detta projekt ska jag ta mig an någon dag men jag känner att det är viktigare för mig nu att komma framåt än att detaljträna och lägger detta lite åt sidan - och förvarnar alla att jag kommer släppa igenom "dåliga" lägganden.

Sen småträna vi mest och hängde - underbar träning för både matte och hund. Lite grinig vart han en sväng på den starke stenhuggaren som var med - men det verkade gå över snabbt och jag vet inte riktigt vad det kom ifrån. Tror det var att stenhuggaren och rövardottern hade kurtiserat lite precis tidigare och svarta faran tänkte att "aha det är dags att försvara rövardottern nu minsann" men återigen försökte jag förklara att rövardottern inte alls ville bli försvarad och att alla inte kan tassa runt på tå kring en fara bara för att faran behagar vara en grinig gubbe som ska leka uberhitler :/ 

Summa summarum så skötte han sig fint och det är ett himla roligt gäng att träna med och jag hoppas på många sånna här tillfällen - med skratt, skäll, flams, stöttande, tips, input, bra träning och självklart kave och lavakring!

Inga kommentarer: