lördag 13 april 2013

Att ge hunden rätt förutsättningar!

Idag har jag haft en ytterst inproduktiv dag. Inte många knop har blivit gjorda men så är det också helg - lite som det ska vara med andra ord :)

Lite träning har det dock blivit, rutan och lite konditionsträning för den svarta faran. Jag tycker det är svårt att få Faran i bra kondis, och jag har svårt att faktiskt ta mig i kragen och göra allt som jag bör göra när det gäller massage, stretchning, styrke- och konditionsträning. Men om jag faktiskt inte tar tag i det är jag heller inte särskilt rättvis mot honom. Då kvittar det hur mycket momentträning och tävlingsträning vi gör han kommer ändå inte kunna utföra sitt bästa - och Faran vill faktiskt, trots sin lathet :), väldigt gärna göra sitt bästa för mig. För han gillar när jag är glad. För att han gillar att få den där konstiga filuren att mata med en massa godis eller rolig lek. För att vi är en duo och i en duo så ställer man upp för varandra.

Förutom minskad skaderisk och att inte ha/få ont så handlar det om vår relation. Mina förväntningar på vad han ska och kan prestera ligger inte i korrelation med vad han fysiskt orkar med - och detta skapar frustration hos mig och som den signalkänsla hund han är så påverkar det honom.

Sagt och gjort igår googlade jag på konditionsträning för hund och kom fram till att intervallträning med cykel ska bli vårat försök att öka konditionen. Jag tänker mig att jag cyklar samma stäcka i galopp, trav och skritt varvat- sammanlagt blir det 4 av vardera gångart på sträckan - under två veckor för att sedan öka sträckan med 100 m på vardera galoppsträcka (alltså 400 m). De sista två galoppen var han märkbart tröttare men han återhämta sig fort och slutade flåsa redan efter några minuter. Kanske börjar jag för lätt men hellre att skynda långsamt än att överanstränga honom.

Förutom detta så ska jag ta ett skrittpass i veckan och köra med vikterna plus införskaffa en större balansboll.

Förhoppningsvis ger detta resultat samtidigt som jag är noga med uppvärmning och nedvarvning samt stretchning och massage. Ska även boka in ett återbesök hos Karin så hon får känna över honom och eventuellt ta en omgång med laser till.

Hur ska jag då upprätthålla detta? Storslagna planer är lätt att göra men det svåra är att upprätthålla dem när vardagen kryper på och man  är trött och bara vill slagga i soffan, läsa en bok eller när man helt enkelt inte har tid. Ett sätt är att sätta ribban på en lagom nivå så att man faktiskt får en positiv feedback för att man lyckats med det man förutsatt sig att lyckas och sedan öka. För att se om man upprätthållit det man hade som mål och för att se att det är uppnått kan det hjälpa att ha det svart på vitt. Med andra ord ska jag göra någon slags lista där jag kryssar i de gånger jag cyklat, skrittat osv med Flamman. Målet är att krysslistan inte ska behövas senare eftersom det blivit en naturlig del i hunderiet.

Sen får man ju inte glömma den viktigaste motivatorn  - nämligen hur hunden mår! En glad hund som orkar kommer sporra en!

Inga kommentarer: