söndag 3 mars 2013

Tävlat!

Såå då har jag och Flamman varit och tävlat inomhus på Åskvädersgatan. Hela kvällen igår och dagen igår var jag svinnervös. Lite nervös är väl okej att vara men så här mycket var inte kul :/ Jag antar det blir bättre och bättre ju mer man tävlar och sen ju säkrare hunden är - och egentligen det är ju bara hundtävling så det är ju liksom inte hela världen! Men ja jag var inte så taggad helt enkelt men det släppte lite efter lottningen och att vi slapp lägga plats med en liten PK som kom upp bakom mig och som Flamman tydligen inte gillade - han sa till rejält och jag tyckte det var lite pinsamt - bra början liksom!!!

Jag drog nummer 2 så skulle köra i första platsomgången så jag värmde upp lite innan och sen var det bara att köra - trots det var jag inte alls beredd när jag skulle gå in - hade en annan föreställning än den som va och det blev lite fel för mig och Flamenco och jag kände mig inte synkad med honom - och sen gjorde han en riktigt ful plats också :) Skinkan och ingen haka hahaha Var var liksom vår snygga plats han haft på sistonde där hakan suttit som en smäck - nej den var puts väck. Ja ja för mycket ska väl inte gnälla då vi fick en 10:a men min målbild var det inte.

Platsen: situationsträna. Att man går in, blir tillvisad en plats och att man sitter länge i utgångsposition. Plus träna hakan med med tävlingslika störningar.

Tandvising: vi fick en 10:a men han skulle fram till domaren. Träna mer att gå fram mot en person.

Linföringheten: vet ej poäng än men oj vad jag blev överrumplad här. Hade ju tänkt mig en lång inmarsch och så men startpunkten var precis innanför dörren och det tog lite tid för mig att samla ihop mig. Han var ändå med första raksträckan och första halten som är den han som vana att kolla in läget - detta var huvudsaken idag och det klarade vi! Jippieee!! Men ja jag gick fel, han sitter snett i halter höger, en sväng var han riktigt borta MEN jag är nöjd att han kom tillbaka i attityden i halten och jobbade vidare. Lite låg attityd men vi genomförde den iallafall :)

Läggandet: 0:a. Ingen kontakt vid utgångsposition och han Ställde sig!! Va fan liksom - försökte med dubbelkommando verbalt men i efterhand skulle jag nog gjort ett dubbelkommando tidigare med handen. Varför ställde han sig? Jag testade detta på slingan sen och insåg att jag har ett dubbelkommando att jag tittar åt sidan lite, lite när jag säger kommandot - det gör jag inte på tävling och alltså säger jag ju inte ligg för exakt samma sak hände nu när jag testade igen. Att jag aldrig tänkt på det. Nu blir det träning på att titta rakt fram och gå på under kommendering, och att alltid säga kommandot på samma sätt.

Transport: rätt lång men han höll okej. 

Inkallning: 9½. han galopperade fint men slog i lite. Hellre det än att han travar :)

Ställande: Vet ej poängen än men nja han ställde sig - tar ju sina steg som jag bestämt mig i att skita i men han flyttade några steg åt sidan när jag kom tillbaka. NOT! stadga och fokus i början.

Transport: okej men lite loj. Han hämtade upp sig i utgångspositionen.

Apport: 10:a. Han tog den lite för försiktigt för att jag ska vara nöjd men jag kom ihåg att hålla den så han får sträcka sig efter den lite eftersom det sägs att domarna vill se att hunden aktivt griper efter apporten.

Transport här riktigt dålig. Sackade. Jag gick fel och så sprang vi till rätt ställe och han trava lojt efter. Usch!! Tror inte man får springa så egentligen. NOT! Ladda transporter i slutet.

Hopp: borde vara en 10:a.

Helhet: vet ej än.

Överlag så är jag nöjd att vi typ fixade linförigheten men vi har en hel del att fixa

* läggandet (öva bort dubbelkommandot och öva mig på att säga kommandot på lika sätt VARJE gång)
* stadgan i stå när jag kommer tillbaka
* Fokus i utgångspositionerna
* Långa utgångsposition
* transporterna
* gå fram till tävlingsledare/domare (visa startpunkter och tänder) 
* Attityd - det ska vara roligt att tävla men Flamman verkar i nuläget tycka att va fan jag står väl ut med detta eftersom det är roligt att träna : )

Tyvärr kunde jag inte se några andra ekipage eftersom jag inte hade någonstans att göra av hunden. Projekt körkort och bil kanske är dags!

Inga kommentarer: