söndag 24 mars 2013

Ja just det - resultatet var det!

Det blev ett första pris - 166 p!! Och med tanke på att vi hade ett nollat moment så är jag görnöjd över det resultatet. Trots att Flamman tappade lite fokus i slutet fick vi en 9 i helhet - inte helt fel. Synd att jag inte stannade för att få protokollet med domarens kommentarer eftersom det är himla bra och nyttigt att se vad de har tänkt när de har dömt - ja ja det är bara att lära sig av sina misstag!

Nu fokuserar vi på tvåan - dels för att jag vill syssla med nya moment och dels för att jag inte rikgit får Flamenco att tända till på tävlingar och att jag då inte vill tävla honom i onödan (däremot försöker jag hitta bättre sätt att träna så att jag inte gör om samma misstag med nästa stjärna).

Nya moment är en utmaning för oss! Det var längesedan jag sysslade med nyinlärning och det tog ett tag innan jag förstod att jag inte gav honom tid att faktiskt lära sig utan körde på för fullt och blev frusterad när han inte fattade. Jag är inte riktigt framme än och jag måste också skriva ordentliga planer.

Momenten de rör sig om är fjärren. Vi har skiftena men de är inte hundraprocentiga eftersom jag släppt igenom mycket halvdana. Inte att han flyttar sig men att de inte är så snabba och distinkta som jag velat. Planen är att bara träna när han är taggad och göra korta pass så han inte hinner börja bli trött å göra fel. Hur noga ska jag vara? Funderar på att släppa igenom ett han går upp i uppsittet, men han kan ju studsa upp så hmmm. Avstånd har vi inte tränat alls. Inte miljö heller.

Rutan: ååh jag vet inte vad jag gör helt enkelt. Måste sätta mig å skriva en plan MEN jag tycker att vi börjar få lite lite framsteg ändå trots min riktigt ostrukturerade träning :) Jag har bestämt mig för att bygga upp grundfärdigheten springa ut från matte och inte lägga in någon ruta än. Jag har försökt börja med grundfärdigheten att titta rakt fram och inte på matte - går så där men låååångsamt verkar polletten trilla ned.

Apportering: Där har jag fått backa rejält och jobba med gripanden för när vi la in farten så kom det att han som hoppar på apporten med tassarna och sen griper - inte ok. Jag har tränat två pass ute och ett inne med att han bara ska plocka upp den korrekt och fått K/B för det. Fart å annat har jag helt struntat i.Jag har fått fela honom rätt många gånger för tassar på apporten och det har jag gjort genom att säga: "men oj oj kom det tassar på nu igen" och bara gjort om. Det verkar vara ett bra sätt att fela honom då han inte gått ned sig och successivt har tassslagen försvunnit.

Den 10:e april börjar jag Mona kurs och då hoppad jag få lite fason på galenskapen. Jag ska också sätta mig att skriva en träningsplan där jag skriver vad jag ska träna vilka dagar och vilka dagar som är vilodagar. För nu ska vi ju snart starta i rallylydnad och målet är att bli godkända på första tävlingen (inte få 100p men ett godkänt resultat)

Ha de gött!!!

Inga kommentarer: