söndag 20 april 2014

Upp och ned med träningsläget!

Påskhelgen inleddes med ett litet lydnadspass på Kallebäck i småregnet. Hopper tyckte inte vi skulle träna. Visst han är unghund - tydligen är de inte alltid med på spåret då - men det är lik förbannat svintråkigt.

Information till matte med den s k blivande tävlingshunden:

- vi måste träna i stökiga/ovana miljöer. Hitta bubblan. Korta, roliga, självförtroendehöjande pass.

- för att inte leken ska bli kravfylld och matte frustrerad ska jag inte ta fram leksaker om jag inte tror han är på/för berörd av miljön. Leken ska jag fokusera på separat.

- Leka mycket hemma inne och på "vår" träningsplan.  Låta det positiva i leken sippra över i andra miljöer och situationer.

- träna korta småpass ute på promenader - ej lydnad - för att få in att man kan träna varsom och träna mig å att gå in i bubblan var som.

- ta bort målet att starta LK 1 detta år utan istället ta det lugnt och grunda ordentligt. 

Jag är stolt över mig för att jag jobbade på bra utan att gå ned mig bara för att Hopper inte var på. Jag gör lätt det. Det är svårt och tråkigt att träna när hunden inte är på. Jag känner så igen det från Flamenco så detta är något jag måste komma ur. Men det är inte lätt.

Det enda som momentmässigt har gått framåt är hans avlämningar - och där har jag ju slitit mitt hår, resignerat, tagit paus och låtit det gå framåt i småsteg och så funkar det :D

Inga kommentarer: