söndag 16 februari 2014

Agility och lydnad!

I lördags så hade vi bokat Tagenehallen för en timmas agilityträning. Och jag hade inte riktigt någon plan utan Frida fick tänka och sen hakade jag på :)

Först och främst så hade vi roligt - jag var inte alls särskilt strukturerad och körde nog  lite mer än vad vi egentligen är färdigtränade för men äh - ibland får man tuta och köra på liksom och det är ju precis vad jag har blivit beordrad att göra av tidigare instruktörer så idag var det mer doer än thinker.

Men vad vi behöver tänka på i agility:
* tempo
* Avståndsbedömmning. Hopper kommer ibland fel, ibland väldigt fel,  när han ska hoppa - han river inte men bedömer avstånden fel. Helt klart är att jag skulle behöva jobba med avståndsbedömmningsövningar.
*Hindersug - jag ska koncentrera mig på hoppen och tunnel och ta det lugnt med att introducera nya hinder.

Och jag behöver lära mig allt!






Idag, söndag, så var det dags för lite lydnad med schappisgänget. Planen var rutan, inkallning med ställande, appdir och kedjor.

Rutan - där var planen att jobba med riktningen, med andra ord med en stor target i rutan men att det inte var så viktigt om han trampa på targeten utan belöna över huvudet och ut.


Hmm riktigt nöjd är jag inte över passet... Funderar om själva hörnet var svårt i sig och att jag faktiskt får backa och jobba med target utanför ett par pass för att göra han säkrare (och då brukar tempot komma upp). Helt enkelt bygga värde och  sedan lägga på krieteriet galopp. Tror jag får ta och plocka ut den och experimentera lite - har lite idéer  :)

Inkallning med ställande - planen var att jobba med atras, mitt bakåtkommando. Och efter tre skick mot godisskål så bytte jag mot leksak och då blev det bättre. Vi hade en progression i det iaf även om han tycker det är svårt att jobba ifrån belöning. Vi har ju överhuvudtaget inte jobbat så mycket med externbelöningar så lite bakläxa där.

Sen hoppade vi appdir då jag kände att han var lite trött och körde på kedjorna. Hopp-läggande-inkallning på den nivå vi är och med den hjälp han behöver var planen, samt att göra de tävlingsmässiga belöningarna lite olika för att testa lite hur Hopper tar det, och vad han tar bäst.

Och gud vad svårt jag tycker det är att göra kedjor utan färdiga moment och det känns jätteovant och konstigt detta så det är himla bra träning - man kan inte bara göra det som man är bekväm i. Out of the comfortzone helt enkelt :D

 
Tre moment vart för mycket plus strulet med hoppet så jag bestämde mig för att köra bara läggande och inkallning och förutom att läggandet havererade totalt i kedjan och inte alls var så stabilt som jag trodde så gav det mig en massa information och tankar.

Hundträning är roligt nästan jämt! 


Inga kommentarer: