söndag 26 januari 2014

Långpromenad och inomhusträning!

Idag började vi morgonen med en långpromenad i svarte mosse. Flamenco kuta, rulla sig i älgbajs och grävde hål. Å Hopper struttade runt lycklig :)




Eftermiddagen tillbringades på Hundarenan med två timmars lydnadsträning. Min plan var att bara göra roliga saker och vi började med lite bakåtmarsch där jag fokuserade på attityd.


Sen kände jag väl att jag skulle gjort en bättre plan då jag kände att det inte gav så mycket. Vi tränande lite hopp istället och sen inkallning. Inkallning behöver jag verkligen träna - hittills har jag ju mest fokuserat på farten men jag känner att det kan vara dags att öka upp träningen lite och ta tag i Hoppers grunda ingångar. Idag fick han göra några på rad där jag belönande djupt innan han vände upp och de blev bättre. Även stadgan i sitt när jag går ifrån med ryggen behöver jag ta ut och träna separat.

Lite läggande under gång där jag även lade på kommando. Jag är nöjd över hans lägganden och även nöjd över att han behåller en fin attityd även fast jag felar honom.


Jag fick även lite träning i att kommenderas i fotgåendet - något jag har fruktansvärt svårt för av någon anledning. Så från och med nu ska jag ta några minuter nästan varje pass och torrgå med kommendering :)

Hann även med ett kort pass "plankan" och han var fint på så dags att öka kriterierna där och få han att jobba mer parallellt med kroppen.

Bästa idag var Hoppers fina attityd och engagemang.

Sämst idag kände jag nästan var att jag hade planerat dåligt. Jag kände mig virrig och inte alls så fokuserad. Dags att planera så passen får en blandning mellan lätt och svårt - lite utmaningar liksom. Och lägga in kedjor och tävlingsträning.

Inga kommentarer: