måndag 15 april 2013

Rutan - en pågående process!

Trots att jag emellanåt har svurit lite åt rutan så är det lite roligt. Egentligen handlar det inte om rutan i sig utan faktiskt om hur längesedan vi lärde in nya moment och det är tålamodsprövande för matte att inte bli frustrerad när det inte riktigt fungerar som tänkt eller bli för ivrig när det gå bra och träna sönder den grund man byggt.

Rutan handlar om, vad jag förstått och som jag köper, riktning, position och fart. Och det är dessa jag tänkt på i träningen och på sistonde arbetat med riktningen. Jag tycker riktningen börjat arta sig riktigt bra från att ha stått still ett tag, Men idag märkte jag att positionen inte fanns och jag har tänkt att köra lite pass likt detta för att arbeta med det: Klickerklok: Squid och rutan

Det är också lite kul att pröva sig fram och testa lite olika sätt och hitta det som fungerar för just oss två, och visst stundtals har träningen av rutan varit lite high chapparal och kommer nog fortsätta vara men äh jag lär mig ju under tiden och får testat på!

Men sen idag märkte jag också något annat jag behöver träna separat på. Eftersom jag prövade lite på skoj så där bara för att kolla läget liksom,att kommendera stå men det fungerade inte alls. Dels tog det lång tid innan han lyssnade (hamnade långt bakom med andra ord), dels så fanns det ingen stadga i stået alls. Jag kom då på att Flamenco överlag ju faktiskt är väldigt dålig på att lyssna på vad jag säger, och heller inte alltid gör det så snabbt. Jag behöver öva upp detta separat tänker mig - vilket också ger en förträning till högre klasser och avståndslydnaden där. I början i fjärren tittade han ju väldigt underligt på mig så fort jag kom ut på lite, lite avstånd och den är fortfarande tveksam.

Det finns ju lite övningar på nätet där man övar just att lyssna på kommandon vilket jag kan försöka mig på samt att ta in lite ståträning i vardagen på avstånd på promenaderna. Eller ska jag kalla det stanna? Oavsett så känner jag att DETTA kommer bli en stor utmaning för oss och att jag verkligen får lägga upp träningen med tydliga stegringsmål och utmana honom - inte fega här nu Ida ;) Denna träning ska bli spännande och jag har ju en hel vecka i Barcelona att klura ut roliga övningar!

Inga kommentarer: