onsdag 8 januari 2014

Fotgåendet!

Jag  och Hoppers fotgående har väl inte riktigt gått hand i hand under vår tid tillsammans och jag har dragit mig lite för att ta tag i det...men nu är det dags!

Tidigt bestämde jag mig för att börja med baklängesmarsch och efter lite strul på vägen så fick vi till en någerlunda okej bakåtmarsch där han låg hyfsat tight och han inte brydde sig om belöningshanden och med bra attityd. Det jag främst fokuserade på var hans attityd och att jobba bort handen. Främst körde jag efter klickerkloks modell med att ha godis i högerhand och föra över det till vänster hand bakom ryggen och belöna där jag vill ha honom - alltså mot höften -  som här i början på filmen. Parallellt körde vi klossen. Där behövde jag någon gång belöna utåt för att hjälpa honom in med baken men när han väl fattat det så belönar jag i princip alltid i någerlunda position.

När jag tyckte han hade någerlunda bra position så vände jag efter mångt och mycket upp men oj vad struligt det blev. 1. Han är väldigt luftig, 2. han sökte sig framåt, och 3 överlag kändes han väldigt "lös" i positionen.

När det gäller tvåan så tror jag att cirkelarbetet och agilityn kan ha förvirrat honom och jag skulle varit mer uppmärksam på att belöna tidigare. Till ett eventuellt annat gående (rallyn) eller travande på vänster sida (utställning) ska jag redan från början tänka igenom vad jag kan göra för att göra det tydligare  för honom. Jag känner nämligen att Hopper är en hund där jag behöver vara tydlig och inte alltför strulig och virrig när jag tränar. Han kan fortfarande ligga lite långt fram men han söker sig inte framåt längre. Däremot är hans ingångar alldeles för grunda och jag ska pausa dem lite och inte göra dem utan kloss, eller utan att belöna djupet innan han vänder upp samt att jag ska tänka på att använda altrnativa ingångar

Men nu var det ju fotgåendet ja - på något sätt ville jag ändå komma vidare och få han att förstå att position vid sidan var där man skulle vara, och jag bestämde mig för att sänka kriterier för position och köra på lite och tänka på att belöna upp värdet av att vara vid sidan. Jag jobbade dels med Eva Bodfälts snurrbelöning  även om jag hittills självklart inte fått till den lika bra. Hopper är också väldigt luftig och jag har så smått börjar jobba på att få han att jobba mot mig genom stegförflyttningar åt höger och jag tror det kan hjälpa till att få han närmare. Luftigheten kan också komma ifrån att jag ofta söker mig mot honom och trycker ut honom så jag måste verkligen tänka på vad jag gör.

Men främst så vill jag ha upp attityden! Här tror jag att jag får tänka på att Hopper har en liten startsträcka innan han kommer igång och jag måste värma upp honom rejält med lek innan vi kör igång och jobbar fartiga saker eller saker som behöver attityd, samt vika en del av passen till ta-i övningar.

I följande pass som jag inte orkar redigera ner så tycker jag att vi iallafall går framåt attitydmässigt - och det är huvudsaken. Vi behöver inte gå fort framåt men ändå framåt :) Men även om vi kommit lite framåt så tänker jag att detta behöver jag jobba med och andras ögon är oftast de bästa när man fastnat lite så 2:a feb börjar vi därför en onlinekurs i fotgående för Klickerklok. Ska bli riktigt kul! Så förhoppningsvis så är vårt fotgående den 3 mars när kursen tar slut lite närmare ett fotgående än idag...






Inga kommentarer: