söndag 15 september 2013

Fantastiskt dåligt träningspass och en fantastisk härlig lördag!

Usch och Fy i torsdag hade jag ett sånt där riktigt dåligt träningspass där allt bara blev fel :( Hundarna var galna och ville inte vänta på sin tur samtidigt som när det väl fick tränat så var de ofokuserade och nosiga. Hmpfh! Flamman glimmade till en kort stund men det var också allt.

Men sånna här pass är ju en del av att träna hund och efter lite utvärdering och självrannsakan så ger dessa pass oftast en skjuts fram i hundträningen eftersom man verkligen blir motiverad till att ta tag i saker som står på listan men som man inte orkat ta tag i än. Hundträning är ju en färskvara och efter den första tiden där det inte alls funkade att skifta hundar så landade de lite, och det funkade - inte helt hundra men hanterbart. Nu fallera det helt och eftersom det är viktigt för mig att de klarar av att pausa lugna och utan ljud är denna träning prio - och det går framåt! Så Hopper blir drillad på filten och Flammans filtkunskap ska fräschas upp.

Den andra delen i Hoppers träning är att hitta rätt träningsläge. För det första är han inte längre en hund jag behöver engagera utan han är bra på i träningen och stundtals till och med lite högt i aktivitetsnivå, och om han tycker jag är otydlig eller han inte vet vad han ska göra har det under veckan som gått kommit frustrationsskall. Målet är att få en hund som är engagerad men inte stressad, och med Hopper som är rätt smart och som har en bra offknapp så ska det nog inte bli några problem att få fram det bara jag är noga med vilken känsla jag vill att han ska ha när han får lov att träna samt att jag tänker på att tänka igenom passet innan och är tydlig i vad jag tränar.

Flamman har ju en rallystart nästnästa helg och hans fokus och engagemang är riktigt bra så under två veckor ska jag träna mer uthållighet samtidigt som jag inte glömmer engagemanget - och a och o BRA och LÅNGA belöningar är det som gäller när jag kedjar.

I lördags hade vi dock en underbar långtur i Sandsjöbacka naturreservat med mor och bägge hundarna skötte sig strålande. Som det naturreservat det var så var jag duktig och följde reglerna så Hopper hade för första gången (eller han hade det i onsdag när vi tränade inkallning på kursen också) lina på sig och Flamenco fick dubbelkoppel på sig och sitta i bälte.



Hopper ser får. De var mycket intressanta så lite vallhund finns nog änna kvar!






Inga kommentarer: