tisdag 4 juni 2013

Ny hund och nytt jobb!

Ja imorgon sker det - då åker jag och mamma och Flamenco ned och hämtar min nya familjemedlem :)

Helt otroligt! Samtidigt som det känns helt overkligt att det äntligen ska ske att det kommer in en till hund i flocken så känns det som om det är så självklart på något sätt, och klart jag är lite nervös över hur allt ska bli men inte alls så mycket som jag trodde jag skulle vara den dagen jag väl skaffade en till hund utan det känns mer som Äntligen! :D Hopper som det lilla livet heter är efterlängtad och jag tror han kommer passa hur bra in som helst i vår flock och jag tror att den svarta faran kommer att gilla både honom som individ och att ha en hundkompis hemma alltid. Han bildar snabbt flock och införlivar snabbt nya individer i hans flock, och jag är snarare orolig för att han ska knyta an för mycket än för lite (klart är jag bredd på att det behövs en liten tillvänjningsperiod där det mycket väl kan gruffas men efter den så).

Hopper ska bli min nya lydnadsråtta är det tänkt och vi kommer satsa på lydnad tidigt, och det kommer bli vår huvudgren. Andra grenar jag har tänkt är rallylydnaden och brukset (spår) och sen får man se :) Beroende på vad han blir för hund finns det lite andra planer också som ska bli spännande att se om de kan förverkligas men det beror helt på var han landar någonstans, och redan på tisdag så börjar vår första valpkurs :)

Häromdagen satt jag och försökte lista vad jag tycker är allra viktigast att det fungerar och med en hund som är viltgalen, eller varit galen iaf, numer är han mest viltsugen men det räcker gott till, är det inte så konstigt att en av mina största prioriteter är skvallring, stoppsignal och inkallning - helt enkelt att förebygga problem som kan uppkomma. Passivitet har heller aldrig varit Flamencos bästa sida så punkten att kunna ta det lugnt ligger högt uppe. Utöver passivitet, hantera miljöer och inkallning kommer att älska att leka, kunna fokusera och gilla sociala belöningar och ja sen får man ju se vad för individ man får i händerna och stärka hans goda egenskaper och tidigt bygga upp de eller förebygga de man inte vill ha så skulle inte förvåna mig om det kommer sluta med att jag kommer träna helt andra saker säkert :)

Med den svarta faran har det blivit fruktansvärt mycket detaljträning av att hålla huvudet stilla i svängarna - en tidskrävande och pillig träning men j-vlar vilka resultat det blir i helheten på fotgående. Jag tror bannemig jag snart till och med kan kalla vårt fotgående snyggt. Hallellujah! trots denna evinnerliga hålla-huvudet-stilla träning har vi gjort ett pass i hundarenan med rutan och ställande. Både jag och J tycker att han verkar visa upp en god förståelse av rutans mitt (hans stopppunkt) men fotfarande saknas den riktiga förståelsen för att söka upp konerna med blicken innan släppet och jag behöver skicka honom exakt framför - jag vill inte börja rikta honom (vilket var ett förslag) eftersom man får avdrag för det i trean utan får helt enkelt träna bättre, göra en tydligare momentrutin och sist men inte minst träna det. Vi var även iväg en sväng till klubben men jag var inte jättesugen så vi körde inmarscher och fokusträning och mycket lek, belöningar, stoj och stim och en taggad fara skötte sig kanon och gissa om man var på bättre humör efteråt då!? ;) 

Och ja just det i måndags började jag nytt jobb - 5 min hemifrån! Guld! Bra kollegor men mycket ideér, engagemang och visoner så det här kommer bli spännande. 

Inga kommentarer: