lördag 15 juni 2013

Lugn lördag i städtagen!

Medan sm pågår för fullt nere i Falkenberg så strosar vi på här hemma. Jag var på väg ned men kände att det var viktigare att vi hela flocken fick ta det lugnt en helg, och att jag skulle hinna träna - men nja så mycket träning har det väl inte blivit trots det ;)

Vi började förmiddagen med en härlig tur uppe i svarte mosse. Hopper lyssnar fint och alert på sitt namn nu men det behövs proofas ännu mer och störningstränas. Han stannar upp med jämna mellanrum och tittar vart jag är och trots att Faran är längre bort så stannar han nära - undra hur länge det kommer ske :) Eftersom jag vill att leken ska få ett högt värde så bör jag tänka på att belöna med lek även på promenaderna vilket jag i princip aldrig gör men nu ska det bli bättring.


Den stora följer den lilla för ovanlighetens skull

Vänta på mig

Vad ni är längsamma!

Följsamma killen!

Fikapaus med roman å yoghurt till mig och godissök till killarna



Hopper kan inte inkallningssignalen än men kommer ändå i full galopp  :)





I övrigt har jag tvättat och städat idag och att tvätta med en hund som inte kan vara ensam hemma var väl inte det roligaste - då vara han billig ett tag. Ja nåt problem ska man väl ha med en valp och detta är vårt stora :) Något annat jag får se hur det blir är hundmöten - när han hälsar på hundar så hälsar han riktigt bra och det blir aldrig några problem, men när vi ser en hund på promenaderna så tvärstannar han och stirrar på den - inte att han stirrar upp sig men att han vill se vad det är. Jag tror detta kommer ge med sig när han vänjer sig med att träffa enstaka hundar på promenader då och då för när vi tränar eller det är mycket hundar runt om bryr han sig inte mycket alternativt så får jag kampanja lite skvallerträning men det känns oavsett vad träningsbart =)

I övrigt så har Faran äntligen börjat hjälpa till med uppfostran. De första dagarna sa han till Hopper om Hopper gjorde nåt mot honom eller tog hans plastanka (som är bortplockad nu) och de senaste dagarna har F mest gjort ingenting men idag så morrade han lite när Hopper bet på datorsladden och Hopper slutade - najs! Och när Hopper började hoppa på burtaket när Faran låg i buren kom ett dovt mullrande inifrån och Hopper går fint ned - och har inte vart å studsat på det sen dess! Jag tror det är dags att lära in ett leave it kommando snart för han småtuggar på saker - och tuggisarna som ligger i hela lägenheten nu är bara intressanta ibland :) Vill dock inte att Faran ska säga till när Hopper tar saker eftersom det är en blivande uppletarhund jag har så då ska han inte bli hämmad å ta saker utan jag har försökt att tillrättalägga miljön istället för att gå in å säga till men datorsladden var ju bra och jag hade vart på H om den flera gånger och försökt locka med ben istället så Faran tyckte väl helt enkelt att jag var för mesig hahaha. Min bror bytte mattan mot kartonger för det älskar Hopper att tugga på så det fungerar alltid - förargligt när ens bror och gamla hund är smartare än en själv! 
En flygande...hund?


Galen

Mordisk


Och ja Faran verkar inte så bra i sina bakbensmuskler så jag tror jag bestämt mig för att skola om honom till ren rallyydnads hund men det är svårt - särskilt när man ser hur kul han tyckte det var att träna igår :/ Hmm jag får klura lite till och känna hur han känns innan jag bestämmer mig helt - man kan ju ta en paus bara....

Prioterad träning:

Störningsträning av lystringsordet (hans namn)
Inkallningsträning
låt vara
vänta vid dörren (jag tränar detta enbart med varsågod som belöning men tycker det går trögt och kommer nog lägga till lite godisbelöningar också)
Lek

I övrigt tänker jag börja sätta stimuli på ligg och sitt då de beteendena redan är fina men kommer inte lägga på lydnadskommandot utan vardagskommandona.
 Nu ska vi sova alla tre!
 

Inga kommentarer: