tisdag 14 maj 2013

Idag var det upp!

Den svarta faran har inte känts riktigt på topp den senaste tiden, men idag hade vi ett riktigt skoj pass. Jag hade tänkt åka till klubben och träna banor men det var ingen annan som tänkte åka dit och ensam var jag inte sugen på´t, så istället bestämde jag mig för att träna lite lydnadsgrejer. Sagt och gjort jag packade väskan med gotta, koner, kamera och target och knatade bort till en grusplan borta vid Tolered.

Rutan - efter kursen i onsdags så bestämde jag mig för att börja jobba med stoppunkten genom att använda target. Jag har tidigare bara jobbat med riktning och fart och har inte tyckt att han fått någon förståelse för att hitta rutan (han har inte sökt efter konerna). På kursen hade han ett jäkla driv och jag fick till några bra skick med target i rutan. I veckan har jag inomhus jobbat lite med att springa till target och stanna på target efter klicket eftersom jag märkte att  han söker sig mot mig, och jag vill få in stadgan i stået med en gång. Idag la jag target och skickade och det blev bara bättre och bättre :) Tempo, snyggt stå med stabil stadga (även om det inte är på kommando - den gången jag sa stå lade han sig men då ställde jag honom med ett stå igen). Inte första gången han lägger sig när jag säger stå - varför gör han det egentligen? Ska ta ut och öva det separat. Jag flyttade rutan några gånger men behöll target nästan alla skick. Jag har också flyttat fram stoppunkten då han har högre fart än jag trodde han skulle ha (vilket jag också märkte på kursen). Vi pratade lite om att med säkerhet, vet hunden vad den ska göra så blir den ofta snabbare och mer motiverad och det kan nog stämma på min svarta. När jag är otydlig med kriterier och träning så blir han långsam och jag saknar min explosiva hund   - så det var extra kul att se honom idag!!

Så jag ska dra ned tempot lite och grunda lite bättre - vi höll ju på med ettan läääääänge så jag var lite för taggad att sätta igång med tvåans moment och har slarvat lite och inte brutit ned dem ordentligt och tränat olika delar iför att sedan kedja. Visst lite snabbare tempo än tidigare är väl bra å ha men jag behöver ju inte gå från 0 till 100. Plus att med nästa hund har jag mer vetskap om var jag ska någonstans med momenten och kommer inte träna en klass i taget...

Och på tal om det så började jag med lite lite dirigeringsträning idag :) Det var kul men nån riktig plan har jag inte men i nuläget är viktigast att jag får in att han ska springa till en skål och sen direkt tillbaka till mig. jag märkte att han hade en tendens att vilja kolla av de andra - tänker mig hjärntvätt kombinerat med att det inte får löna sig att kolla av alla skålar.

Fria följet - körde efter rutan och han började bli trött men i början gick han finfint. Som på den gamla goda tiden, men jag behöver ha rejäla vilodagar för gubben så vi får till några bra pass istället för många dåliga för är han pigg är han grym :D

Så eftersom svarta faran tydligt visar att han faktiskt vill dra ned lite på träningen samtidigt som jag blir mer och mer sugen har jag börjat titta lite på en ny hund. Jag har fått lite tips om några kullar så jag håller på och försöker komponera ihop ett mail här så får jag förhoppningsvis ta en tripp snart för å kolla på hund. Hur spännande som helst!!

Inga kommentarer: