söndag 13 april 2014

Lekt spår, uppletande och kottvittring!


Idag har vi lekt spår och uppletande på förmiddagen. Hopper fick ett lydnadsspår bestående av kattmat och till min fasa ser jag att jag är på väg att lägga spåret över mängder med tistlar. Tistlar är inte OK tycker Hopper. Sist han stötte på en tistel så flög han bakåt flera meter...

Hoppers fiende no 1 i spåret
Flyttade starten lite men det var fortfarande fullt med småtistlar insåg jag när jag lade spåret, men med Dittes ord i öronen, spårinstruktören från kennellägret förra helgen, om att Hopper måste kunna jobba igenom sig saker han tycker är jobbigt, fortsatte jag spåret.

Lärdomarna från helgen var litegrann att Hopper som den bekväma hund han är gärna lägger av när det är jobbigt. Han behöver från mig tid och tålamod att själv jobba sig igenom sina "micropauser" som han tar i spåret. Han behöver känna att han fixar det här - självförtroende. Hopper lägger inte av för att gå och göra något annat, utan bara för att han tycker det är jobbigt, och har egentligen inte så mycket med hans uthållighet att göra utan bekvämlighet. Mitt stöd är inte att hjälpa honom genom att locka o visa, förenkla eller sluta, utan att utmana och boosta honom. Och han behöver lära sig att tistlar inte är farliga ;)

Lade ett kort efter som jag skulle ha som reserv om det helt sket sig...

Men min duktiga hund tog det. Långsamt, men han fick tid på sig, tid att lugnt och försiktigt nosa på tistlarna och gå vidare. Ingen tendens till att fly, men mååånga micropauser :) Så stolt är jag över min lilla skit som jobbade på så bra trots att han tyckte det var jobbigt. Vinkeln gick urdåligt men i sammanhanget en petitess. En eloge till mig för att jag var så lugn och lät honom få tid på sig. Han fick gå det korta utan tistlar sedan också. Nästa spår ska jag lägga utan några tistlar :)

Uppletandet blev på en gräsmatta med mycket, mycket vind. För någon utomstående såg det nog inte så mycket ut för världen, men för att vara oss så hände det mycket bra grejer - några skick gick han ut med bra tryck och engagemang. Han börjar tycka det är kul att hitta föremål nu och till min stora häpnad så fick jag en avlämning i handen hahaha. Vi har småtränat detta lite helt utanför men trodde aldrig han skulle klara av att sätta in det i detta sammanhang. Vi fick också med oss att Hopper har svårt att slå om från spår till uppletande och började spåra stundtals och trots att jag gick ut för att vinda in föremålet så använder han inte alltid vinden. Vindövningar och plocka-avlämna övningar står på schemat, tjänstetecken på shoppinglistan och så får vi se var vi landar. Framsteg, små, men dock framsteg och bara det går framåt är jag nöjd - sen får det ta lite tid.


Vår = härliga, tidiga morgonpromenader :)
Flamenco han har inte gjort så många knop i helgen. På eftermiddagens promenad som jag tänkt skulle vara en kort runda visade han dock bestämt att vi skulle upp i skogen en sväng. Matten med dåligt samvete ger med sig, så sagt och gjort blev det en sväng till samma skogsdunge där gårdagens morgonpromenad (ovan kort) togs - och det var väl tur att han stod på sig :)

Det blev nämligen en hiskeligt trevlig tur med lösa, följsamma hundar och en matte som helt plötsligt fick lite energi och hittade massa godisträd och gjorde kottvittring med gamlingen. Då vart han stolt :) Och lillskiten skuttade bredvid och undrade vad vi höll på med och vid ett tillfälle när Flamman letade på fel ställe så tror ni inte lillskiten tar rätt kotte. Kottvittring rules som skogsaktivering! När Flamenco var som mest obstinat på vilt gjorde vi en massa sånt i skogen, men någonstans på vägen tappade jag bort det. Men det är trevligt - det blir verkligen en promenad vi gör tillsammans. På sistonde har jag upplevt promenerandet lite tråkigt. Ska försöka göra mer aktiveringspromenader som det så fint kallas tror jag :)

På vägen hem passade vi på att slinka in i en av rasthagarna för lite doftberikning, tränade lite fot med Flamman och lek med Hopper - det var nämligen fullt med folk på lekplatsen och då kan man inte leka eller träna sa Hopper. Summa summa rum en bra söndag toppad med lite ungsrengöring och handfatsrörrensning! 



Inga kommentarer: