lördag 29 mars 2014

Slottskogen rond 2!

Idag var det åter dags för miljö- och hundmötesträning i Slottskogen med fina Tesla - och hennes matte så klart!

Tesla var mycket läcker idag tyckte Hopper och han hade inte ögon för så mycket annat än Teslas bak. Matte lite ovan med en hund som konstant vill upp i arslet på en annan hade stundtals dålig koll men tja lite blandrasvalpar schappe/malle hade kanske inte vart så fel ;) Nu var ju Tesla inte så mycket bättre själv utan tyckte bara det var trevligt med en ung schappehane som uppvaktade henne hmpf. Vad hände med griniga tikar som löper liksom? :/

Förutom detta så skötte sig Hopper riktigt duktigt. Det var två möten han tyckte var riktigt jobbiga och det ena var när vi satt och den ena hunden kom mot Tesla och den stora ståtliga schapendoesen skulle minsann inte dela med sig av sin kvinna. Han är rätt självsäker ändå den lilla skiten. Många möten orkade han inte ens bry sig om då det luktade för gott, och andra möten var  svårare att sortera bort, och andra skvallrade han fint på. En liten mixad kompott helt enkelt!

Efter fikat så gick vi och tränade lite också - och med löptik precis intill så är jag mycket nöjd över Hopper idag och vi körde enkla saker. När vi väl jobbar, jobbar han på bra, men när jag ska omgruppera mig så är det lite si och så. Nästa tillfälle ska jag koncentrera mig på träningsläget - bara!


Jag har ju skrivit in i träningsplanen att jag ska syssla med lyssnaövningar - men om jag knappt har några kommandon är det svårt att syssla med det. Efter lite bollande med Frida idag så kom vi fram till att jag ska börja sätta kommando på tricks som jag kan blanda in i denna träning så eftermiddagens inomhuspass bestod av att sätta på kommando på snurra. Hopper är grym på att snurra men han är ju schappe också :)

Detta är en del av planen och den andra delen är att jag övertränar det kommando jag har - ligg. Stå är nästan under kontroll men inte riktigt. Okej, ta den och varsågod kan han också i och för sig.  Herregud - jag måste verkligen sätta på kommandon. Hur kan  jag återigen bara ignorera det? Även Flamenco har mycket få kommandon på beteenden. Jag  tycker inte detta är rolig träning men nackdelen med att hoppa över vissa delar i grundträningen är att det oftast kommer tillbaka och biter en rätt hårt därbak senare i livet så nu ska det bli andra bullar : D

Inga kommentarer: